Eşti aici

Limbajul tendențios și etichetele în presă, discutate la o nouă lecție de educație mediatică

28 Septembrie 2016
1497 de afişări
Liceul Teoretic „Columna” din Chișinău a găzduit marți, 27 septembrie, o oră de educație mediatică organizată de către Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI), în cadrul Campaniei „Cheamă-ne în școala ta!”. Un grup de 24 de elevi s-au întâlnit cu jurnalista Viorica Zaharia și au discutat despre formele de manipulare și de propagandă la care recurg instituțiile media pentru a capta atenția publicului.
Jurnalista le-a vorbit participanților despre limbajul tendențios și etichetările la care recurg uneori jurnaliștii în materialele lor; despre dreptul la replică și cum manipulează presa prin materiale video și fotografii.

Potrivit Vioricăi Zaharia, tehnicile de prezentare a informației depind și de politica editorială a instituției media. „Există știri în care adevărul este spus pe jumătate și care ni se servesc cu un anume scop. Trebuie să fim atenți, pentru că atunci când se amestecă adevărul cu minciuna se produce manipularea”, le-a atras atenția elevilor experta. Cu referire la informația distribuită pe rețelele de socializare, unde este mai dificil să distingi între fals și adevărat, jurnalista le-a dat următorul sfat participanților: „Dacă o informație vă pare dubioasă, ar fi bine să o verificați și în alte surse, pentru a vă convinge că nu e manipulatoare”.

Elevii au constatat că lecția la care au participat a fost foarte diferită de programul lor școlar și le va ajuta să înțeleagă mai bine știrile pe care le vor citi în ziare sau informația de la radio și tv.

Pentru Marina Derihvost lecția mediatică a fost o posibilitate de a cunoaște mai multe despre cum se scriu materialele jurnalistice: „Am aflat cum se colectează informația, care sunt criteriile după care se scrie o știre corectă și profesionistă ”, ne-a spus tânăra.

O altă elevă, Tatiana Poleaca, a subliniat faptul că a învățat să verifice informația din mai multe surse și că „veridicitatea unei știri poate fi confirmată de cele șase întrebări de bază, la care trebuie să răspundă”.

Activitatea organizată de CJI a trezit și interesul profesorilor de la liceu. Carolina Bujor – Cobili, vicedirector pentru educație, a menționat că aceste lecții sunt deosebit de necesare tinerilor, ajutându-i să se orienteze într-un spațiu mediatic divers. „A fost o lecție interesantă, interactivă, cu informații utile pentru elevi. Tinerii au participat cu plăcere la discuții și au învățat să filtreze corect informația ”, ne-a spus la încheiere profesoara.
 
Lecțiile de educație mediatică sunt parte a proiectului „Promovarea educației mediatice și a standardelor profesioniste în presă pentru un public informat” este implementat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI), cu sprijinul financiar al Fundației Soros-Moldova/Programul Mass-media.

Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI)  este prima organizație de media care acordă asistenţă jurnaliştilor şi instituţiilor media din Republica Moldova, având scopul de a contribui la consolidarea unei prese libere și viabile, prin intermediul proiectelor ce oferă instruire în domeniul jurnalismului și relații cu publicul, campanii media, advocacy, cercetare și  educație mediatică.