Eşti aici

Lecții mediatice la Drochia și Fălești: despre titluri șocante, patroni media interesați să manipuleze și… tineri care vor să se informeze corect

01 Aprilie 2016
1124 de afişări
Săptămâna curentă, reprezentanții Centrului pentru Jurnalism Independent s-au întâlnit, în cadrul lecțiilor de educație mediatică, cu elevi din nordul republicii – de la Drochia și Fălești.  
Întâlnirea de miercuri, 30 martie, de la Liceul Teoretic din Pelinia, Drochia, a avut loc la invitația elevilor acestei instituții de învățământ. Împreună cu jurnalista Liliana Barbăroșie, organizatorii le-au propus  participanților să răspundă mai întâi la întrebările unui sondaj, pentru a stabili ce ziare citesc, ce posturi tv privesc și ce emisiuni radio ascultă; pe care dintre acestea le consideră obiective și pe care mai puțin credibile sau chiar manipulatoare.
Elevii au fost rugați să-și argumenteze cât mai detaliat răspunsurile, iar analizându-le, jurnalista Liliana Barbăroșie le-a povestit despre structura știrii, elementele ei obligatorii, întrebările la care trebuie să răspundă. ”O știre de calitate se bazează pe fapte, nu pe opinie”, a subliniat experta, adăugând că ”jurnalistul neapărat trebuie să includă mai multe surse diferite și să asigure echilibrul acestora”.
În context, jurnalista le-a adus exemple când consumatorul de media este manipulat chiar și atunci când știrea se bazează pe surse, de exemplu, în cazul în care un eveniment este abordat dintr-un anumit unghi, ce nu oferă posibilitatea și altor părți implicate să se expună.
Elevii au analizat, în cadrul unui exercițiu practic, exemple de știri publicate de diferite instituții media, s-au referit la structura acestora, la calitatea surselor folosite de jurnaliști, iar în final – au făcut anumite recomandări, de exemplu, ce ar trebui să mai conțină știrea, pentru a fi credibilă, sau, dimpotrivă, ce ar trebui redactat în ea, ca să nu fie subiectivă.
O altă lecție mediatică a fost organizată, pe 31 martie, la Liceul Teoretic ”Ion Creangă” din Fălești. Din start, expertul media Ion Bunduchi i-a provocat pe elevi la o discuție despre mass-media. Pentru a înțelege mai bine conceptul de educație mediatică, ei au vizionat trei spoturi video produse de Centrul pentru Jurnalism Independent. Materialul video ”Ce media consumi?”  - a trezit un interes deosebit printre participanți.
Ion Bunduchi le-a povestit de ce trebuie să filtreze informația și să aibă o atitudine critică față de ea, le-a vorbit despre patronii care dețin una sau mai multe instituții media doar pentru că sunt interesați să atragă cât mai multe voturi cu ajutorul presei; s-a referit și la titlurile șocante. ”Așa cum, pentru a atrage publicitate fiecare click contează, foarte des suntem atrași de titluri care nu conțin nimic sau chiar spun neadevăruri pentru a ne determina să intrăm la ei pe site-uri”, le-a explicat Ion Bunduchi elevilor.
După vizionarea spotului ”Știrea profesionistă”, expertul a discutat cu elevii despre cum ar trebui să arate o știre de calitate, care informează, dar nu manipulează. În final, ei au aflat, dintr-un alt spot lansat de CJI, de ce intoxicarea informațională trebuie considerată o maladie.
Cea mai frecventă întrebare adresată experților la activitățile de educație mediatică a fost: ce surse de informare ne recomandați, sau care sunt instituțiile media cele mai corecte? Iar experții de fiecare dată i-au îndemnat să urmărească cât mai multe surse media, dar să învețe să își pună întrebări referitor la ceea ce citesc sau văd la televizor, în Internet, pentru a nu se lăsa manipulați. 
Ambele lecții s-au bazat pe metode interactive, apreciate de elevi. Ei au avut posibilitatea să adreseze întrebări, să-și spună propriul punct de vedere și să tragă concluzii  din cele aflate de la experți.
Mădălina Pripa, elevă la Liceul din Pelinia, ne-a spus: ”Astăzi, am învățat să identific o știre veridică de una subiectivă,  în baza anumitor criterii, nu doar folosindu-mă de intuiție. Cred că astfel de lecții pot crește o generație sănătoasă de cititori și ajută societatea să se informeze corect”.
Iar Alina Marian, de la Liceul ”Ion Creangă” din Fălești, a menționat: ”Ceea ce am dedus eu, din cele învățate aici, e că trebuie să fim  foarte atenți cum și de unde ne informăm. Lecțiile de educație mediatică ne sunt necesare ca aerul, deoarece datorită lor nu vom putea fi manipulați”.

Proiectul ”Promovarea educației mediatice și a standardelor profesioniste în presă pentru un public informat” este implementat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI ) în perioada martie-septembrie 2016, cu  sprijinul financiar al organizației  Civil Rights Defenders( Suedia), partener al CJI.