Eşti aici

Kirill Artemenko de la portalul «Бумага»: O instituţie media îşi poate spori audienţa doar dacă ţine cont de necesităţile de informare ale publicului

17 Martie 2020
264 de afişări
Cum creăm conţinut creativ şi de calitate, cum ne cunoaştem audienţa şi cum răspundem necesităţilor de informare ale publicului? Ce reprezintă publicitatea nativă şi cum poate fi aceasta integrată în conţinutul editorial fără a deranja auditoriul, contribuind în acelaşi timp la consolidarea independenţei financiare a instituţiei media? Subiectele au fost discutate de reprezentanţii celor 10 instituţii  de presă, care au ajuns în etapa a II-a a concursului de granturi mici, desfăşurat în cadrul proiectului „Înţelegerea audienţei prin asistenţă digitală”.
 
Instruirea a fost organizată de Centrul pentru Jurnalism Independent în perioada 13-14 martie 2020, iar în calitate de expert a fost invitat Kirill Artemenko, cofondatorul companiei media «Бумага» din Sankt Petersburg, Rusia.
 
Creată în 2012, compania «Бумага» are în prezent 32 de angajaţi, este urmărită de 112.000 de persoane pe reţelele sociale, dispune de o bază de adrese de 35.000 de persoane şi a înregistrat în anul 2019 un venit de 500.000 de euro, dintre care 40% reprezintă publicitatea nativă.
 
Pe parcursul celor două zile de instruire, participanţii au discutat despre puterea instituţiilor media, inclusiv a celor locale, importanţa calităţii conţinutului editorial pentru creşterea şi menţinerea unui auditoriu fidel, despre cele mai utile platforme de distribuţie pentru a ajunge la un număr cât mai mare de cititori sau despre modalităţile prin care instituţiile de presă pot face bani. De asemenea, participanţii au învăţat cum să-şi cerceteze audienţa şi şi-au elaborat profilul propriului auditoriu pentru a înţelege mai bine care sunt necesităţile de informare ale acestuia.
 
Expertul a evidenţiat faptul că, astăzi, pentru a menţine interesul auditoriului, instituţiile media trebuie să dea dovadă de multă creativitate şi ingeniozitate, să organizeze evenimente pentru diferite categorii de public şi să stabilească parteneriate cu instituţiile private. În acelaşi timp, proiectele şi iniţiativele pe care le lansează trebuie să respecte întotdeauna misiunea de bază redacţiei.
 
„Misiunea portalului «Бумага» este ca cititorii din Sankt Petersburg să nu se simtă singuri într-un oraş mare. Prin urmare, toate activităţile şi proiectele pe care le lansăm trebuie să răspundă acestei misiuni. În caz contrar, ne-am convins deja că ele nu au sorţi de izbândă. Atunci când creezi un produs, indiferent că este vorba de o serie de articole sau un şir de evenimente, trebuie să te gândeşti în primul rând la auditoriul tău”, consideră Kirill Artemenko.
 
Discuţiile au vizat şi modul în care funcţionează instrumentul Google Analytics, cum sunt stocate şi furnizate datele despre audienţa online, care sunt principalii indicatori de performanţă ai unui site media sau cum să utilizeze datele analitice pentru planificarea zilnică şi de perspectivă.
 
De asemenea, în cadrul instruirii, participanţii au aflat de la Ina Grejdeanu, directoare pentru Dezvoltare Strategică a CJI, cum să „împacheteze” ideile de proiect, astfel încât acestea să aibă un impact mai mare asupra auditoriului. „Proiectele nu sunt despre bani sau resurse utilizate într-o anumită perioadă de timp, ci despre oportunităţi care pot încuraja începuturi sau pot genera soluţii într-o perioadă mai dificilă. Or, mass-media de la noi din ţară, vrem sau nu, trece prin astfel de etape. Un proiect bine scris deschide uşi, mai ales pentru cei care vor să rămână oneşti şi să-şi facă meseria corect, fără abateri şi compromisuri. Iată de ce nişte cunoştinţe despre scrierea proiectelor nu sunt de prisos niciodată”, a spus Ina Grejdeanu.
 
Până pe data de 22 martie, cele 10 instituţii media urmează să expedieze propunerile detaliate de proiecte. Juriul va selecta patru redacţii care vor obţine granturi în valoare de 5.000 de euro pentru implementarea iniţiativelor de sporire a audienţei online pe parcursul a şapte luni (1 aprilie – 31 octombrie 2020).

În perioada desfăşurării activităţilor, partenerii media vor beneficia de consultaţii în cadrul redacţiilor cu participarea a doi experţi internaţionali şi a unui expert local în domenii precum analiza audienţei (Google Analytics, YouTube Analytics etc.), planificarea producţiei de conţinut, vânzarea publicităţii şi monetizarea online.

Proiectul „Înţelegerea audienţei prin asistenţă digitală” este implementat de CJI cu suportul Internews şi finanţat de Suedia. Proiectul îşi propune să contribuie la îmbunătăţirea calităţii conţinutului media şi a sustenabilităţii financiare a instituţiilor de presă printr-o mai bună înţelegere a necesităţilor publicului.