Eşti aici

Instant article și chatbot, noi instrumente digitale în „buzunarul” jurnaliștilor

03 Iulie 2018
318 afişări
Ce este Instant article și ce reprezintă un chatbot? Cum pot facilita, bunăoară, aceste instrumente interacțiunea instituțiilor de presă cu consumatorii media? Câțiva jurnaliști și comunicatori au aflat răspunsul la aceste întrebări de la designerul și dezvoltatorul web Victor Spînu.
 
Discuțiile informale, organizate de Centrul pentru Jurnalism Independent, au avut loc pe 29 iunie la sediul Școlii de Studii Avansate în Jurnalism, având drept scop de a ajuta participanții să sporească interacțiunea cu consumatorii media prin intermediul inovațiilor.
 
Victor Spînu a enumerat avantajele Instant articles, precizând că acest instrument oferă posibilitatea de a citi articolele de pe dispozitivele mobile într-un timp mult mai scurt. „Această opțiune permite ca materialele jurnalistice să se încarce de până la zece ori mai rapid decât cele din interfaţa web. Mai mult, încărcarea instantă a articolelor ne scutește de publicitatea care ne urmărește la orice pas pe Internet”, a spus Victor Spînu.
 
În ceea ce privește chatbotul, dezvoltatorul web a menționat că acesta este un instrument care permite obținerea unui nou nivel de interacțiune cu utilizatorii direct în aplicația de mesagerie - Facebook Messenger, Telegram, WhatsApp etc.
 
„Pentru a avea un nou tip de comunicare cu consumatorii, redacțiile pot crea chatboturi, oferind astfel posibilitatea ca cititorii să fie informați despre știrile cele mai relevante. Este important să folosim acest instrument cu atenție, să nu deranjăm cu prea multe notificări”, a explicat Victor Spînu.
 
În cadrul întâlnirii au fost prezentate câteva site-uri pentru crearea de chatboturi, printre acestea fiind Chatfuel, Botletter sau ManyChat. Participanții au făcut și un exercițiu practic, creând un chatbot.
 
„Chatbotul este binevenit pentru redacțiile mici care nu au suficiente resurse pentru dezvoltarea unor aplicații mai sofisticate sau pentru întreținerea unui site. Pentru a menține o comunicare eficientă cu consumatorii, noile tehnologii ne oferă instrumente care au fost deja testate și și-au demonstrat viabilitatea”, a menționat Victor Spînu.
 
Raisa Răzmeriță, jurnalist freelancer, spune că redacțiile sunt nevoite să fie în pas cu noile tehnologii pentru a fi mai aproape de cititori sau telespectatori. „Trăim timpuri în care cititorii sunt expuși unui flux informațional divers și, în același timp, nu dispun de timp suficient pentru a fi la curent cu tot ce se întâmplă în țară sau în lume. Este nevoie să găsim cele mai rapide și accesibile modalități de a ajunge la cititori. Nu putem conta doar pe faptul că vin ei spre noi”, a punctat jurnalista.
 
De asemenea, Raisa Răzmeriță afirmă că noile cunoștințe o vor ajuta să-și structureze diferit paginile pe care le urmărește și informațiile pe care ar dori să le primească. „În calitate de consumatoare de știri am tematici care mă interesează mai mult în comparație cu altele. Redacțiile, dar și creatorii de conținut ar putea ține cont de acest fapt și, respectiv, să apeleze inclusiv la mijloacele despre care s-a vorbit în cadrul întâlnirii pentru a aduce în atenția cititorului genul de informații care-l interesează. Chatbotul poate fi o formă potrivită în acest sens”, a propus jurnalista.
 
Diana Lungu, coordonatoare în cadrul Asociației Presei Independente, a aflat cum poate îmbunătăți relația cu consumatorii produselor instituției pe care o reprezintă, utilizând chatbotul și Instant articles. „Deși pare complicat, aceste instrumente sunt ușor de utilizat și, astfel, putem oferi cititorilor noștri produse mai atractive și mai calitative. Urmează să ne facem tema pentru acasă și să fim mai buni în munca noastră”, a precizat Diana Lungu.

Evenimentul a fost organizat de Centrul pentru Jurnalism Independent în cadrul proiectului „Mass-media în sprijinul democrației, incluziunii și responsabilității în Moldova (MEDIA-M)”, finanțat de USAID și implementat de Internews.