Eşti aici

Informare electorală vs agitație electorală: prestația mass-media

08 Februarie 2019
867 de afişări
Acest studiu de caz analizează modul în care televiziunile Prime TV, Publika TV, Canal 3, Canal 2 și studioul local al acestui post de la Nisporeni, dar și Moldova 1 au prezentat în principala ediție informativă din 31 ianuarie 2019 un eveniment electoral organizat de Partidului Democrat din Moldova (PDM) la Nisporeni.  

Scurt istoric:

În iunie 2010, la inițiativa Coaliției Civice pentru Alegeri Libere și Corecte, au fost votate mai multe amendamente la Codul electoral prin care, de exemplu, fostul articol 47 – „Agitația electorală”, ce îngloba și reglementări de reflectare în mass-media a alegerilor, a fost divizat. Astfel, agitația electorală, străină funcției mass-media, a revenit concurenților electorali, conform unui articol separat, iar reflectarea alegerilor a revenit, precum e și firesc, mass-media, în temeiul mai multor principii universal recunoscute, stipulate, de asemenea, în articole separate - 64-64[1]. Modificările legislative, principiale și esențiale, veneau să confirme prerogativele acestor doi actori distincți: mass-media și concurenții electorali, fiecare cu atribuții la fel de distincte.
 
Codul electoral definește noțiunea de agitație electorală astfel: „Acțiuni de pregătire şi difuzare a informației, care au scopul de a-i determina pe alegători să voteze pentru unii sau pentru alți concurenți electorali”. Codul nu definește și noțiunea de informare electorală, motivul fiind atribuțiile clare ale mass-media în alegeri.
 
Rigori juridice de reflectare a alegerilor de către mass-media sunt stipulate în legislația electorală și audiovizuală în vigoare.[2] Furnizorii de servicii media audiovizuale, subiecți ai prezentului studiu de caz, s-au angajat să respecte rigorile juridice prin declarațiile politicii editoriale în alegeri, aprobate de CCA. În plus, aceștia au semnat și Codul de conduită al CEC privind reflectarea campaniei electorale.  
 
Prezentare și precizări de rigoare:
 
Furnizorii de servicii media audiovizuale, în ediția informativă din 31 ianuarie 2019, intitulează subiectul după cum urmează:
 
Prime TV – „Caravana electorală. Vlad Plahotniuc a discutat cu mai mulți localnici”. Durata – 4.00 minute.
Publika TV – „Caravana PDM, la Nisporeni. Vlad Plahotniuc a mers în orașul Nisporeni”. Durata – 4.00 minute.
Canal 2 – „Caravana PDM a ajuns la Nisporeni”. Durata – 4.05 minute.Canal 2, redacția de la Nisporeni – „La discuții cu Vlad Plahotniuc”. Durata – 4.50 minute.
Canal 3 – „Caravana electorală. Vlad Plahotniuc a discutat cu mai mulți localnici”. Durata – 4.05 minute.Moldova 1 – subiect la temă fără titlu. Durata – 60 sec.
 
Posturile de televiziune, cu mici excepții, au utilizat în subiectele difuzate același text. Deosebirile țin de durată, de formularea unor fraze cu același mesaj și de numărul de protagoniști. Canal 2, redacția de la Nisporeni a difuzat cel mai lung subiect, incluzând și un număr mai mare de protagoniști. Moldova 1 a difuzat cel mai scurt subiect, în virtutea angajamentului din declarația politicii editoriale și, prin urmare, a limitat și numărul protagoniștilor.
 
Pentru conformitate, vom reproduce textul subiectului difuzat de studioul local al Canal 2 de la Nisporeni:
 

Mai nou, întâlnirile electorale sunt un prilej bun pentru a-l invita la nuntă pe liderul PDM. Vlad Plahotniuc a avut, aseară, o întâlnire cu alegătorii din raionul Nisporeni. Oamenii l-au întâmpinat cu multă căldură, l-au bombardat cu zeci de întrebări și chiar și-au exprimat dorința de a-l avea ca oaspete la nunta lor pe candidatul în circumscripția Nisporeni. Vizita de la baștina lui Plahotniuc a fost parte a caravanei electorale, inițiată de PDM.
 
„În această vară m-am logodit. La vară vreau să fac nunta și vreau să vă invit la nunta mea”. Valeriu Agheorghisei, un tânăr ajuns într-un scaun cu rotile în urma unui accident, a profitat de ocazie și l-a invitat la nuntă pe Vlad Plahotniuc. Apoi, i-a destăinuit că a început să-și înalțe cu propriile forțe o locuință. Dar a recunoscut, însă, că drumul până la ea este unul dificil.
 
„Drumul este de pământ și acum stau la rude, pentru că nu am acces la casa mea. Încă o problemă, nu este apă”.
 
„Din respect pentru ceea ce ați reușit să faceți - ați construit o casă, ori cu colegii găsim soluții, ori vin eu și construiesc drumul acolo, pentru că, la nuntă nu am să pot veni”, a afirmat liderul PDM, Vlad Plahotniuc.
 
Aseară, în sala cinematografului „Luceafărul” din orașul Nisporeni nu găseai niciun loc liber. Toate erau ocupate de oameni de diferite vârste, care i-au adresat întrebări de interes profesional, dar și personal liderului PDM. De exemplu, unii tineri au recunoscut că visează să calce pe urmele lui Vlad Plahotniuc și au ținut să-l întrebe despre cheia succesului său. „Nu este un secret și chiar vreau să menționez, că dumneavoastră sunteți idolul a multor tineri din întreaga țară și chiar a celor plecați. Cum ați reușit dumneavoastră în politică și care este sfatul dumneavoastră pentru noi, ce ar trebui să facem noi, dacă ne-am dori să facem același lucru?”
 
„Miracolul îl poți face, dacă ai cunoștințe, dacă ai dorință, dacă ai voință și foarte, foarte multă muncă. Aceasta a fost și este cheia mea. Mie mi s-a dat foarte greu totul în viață”, a răspuns liderul PDM, Vlad Plahotniuc.
 
Totodată, oamenii și-au exprimat susținerea pentru Vlad Plahotniuc, iar unii au făcut-o cu multă inspirație. „Noi suntem popor unit. Vrem o țară şi un partid. Să votăm, neapărat, doar Partidul Democrat. Cine e cu mintea trează, doar cu Plahotniuc votează. Domnul Vlad, ca deputat şi Partidul Democrat.” 
 
Locuitorii raionului Nisporeni spun că apreciază faptele concrete ale liderului PDM. „Am vrut să văd planurile și toate proiectele pe care le are pentru anul 2019 și am rămas foarte satisfăcut de întâlnirea de azi și îi doresc succese. El este unul dintre cei mai buni oameni pe care îi avem noi astăzi în raionul nostru.”
 
„Merită numaidecât, și mai ales de la Nisporeni, noi trebuie să-l susținem ca într-adevăr să avem așa candidat, un parlamentar de la noi din Nisporeni, fiindcă să ne susțină în toate mai departe, să dezvoltăm mai departe orășelul Nisporeni, să devină un oraș de invidiat.”
 
„Când am auzit că dl Vlad Plahotniuc va vizita raionul nostru, am fost impulsionat și am vrut să-l cunosc personal. S-au făcut foarte multe, eu am observat multe lucruri și sperăm din ce în ce mai multe.”
 
„Am venit nouă ani în urmă înapoi la baștină și în acești ani nu am văzut ca altcineva decât dl Vlad Plahotniuc și echipa sa să facă pentru raionul Nisporeni, pentru orașul Nisporeni, pentru oamenii din Nisporeni. Vreau să vă spun că îl stimez din suflet, ca om, ca politic.”
 
La rândul său, Vlad Plahotniuc a declarat că ar fi o mândrie pentru el să reprezinte oamenii din Nisporeni în viitorul Legislativ. „Să fie o recunoștință sau să fie o apreciere a lucrurilor pe care le-am făcut aici, în Nisporeni, ca să pot şi eu, în următorul Legislativ, să spun că eu am suportul oamenilor din Nisporeni”, a declarat liderul PDM, Vlad Plahotniuc.
 
Astăzi a fost ultima zi în care au putut fi înregistrați candidații în circumscripții. În cursa electorală pentru fotoliul de deputat de Nisporeni au fost înregistrați cinci candidați. Liderul PDM va fi primul în buletinul de vot pentru circumscripția Nisporeni. Vlad Plahotniuc este urmat de socialistul Pavel Artamonov, exponentul blocului electoral ACUM - Ion Terguță, comunistul Mihail Ciorici și candidatul independent Iurii Cărbune. Ultimul sondaj realizat de compania IMAS în circumscripția Nisporeni arată că Vlad Plahotniuc va acumula aproape 54 la sută din totalul voturilor.
Pentru comparație, prezentăm frazele de început ale prezentatorilor și realizatorilor subiectelor:
 
Prime TV, text prezentator: „Au discutat cu oamenii din raionul Nisporeni despre prioritățile lor şi au încercat să găsească soluții pentru fiecare problemă, prin acțiuni concrete. Caravana Partidului Democrat, condusă de Vlad Plahotniuc, liderul PDM și candidat în circumscripția Nisporeni, a ajuns ieri la baștina acestuia. Președintele democraților a fost întâmpinat cu multă căldură de localnici.” Text reporter: „De dimineață caravana electorală a PDM a pornit spre Nisporeni. Echipa formațiunii de guvernare era plină de energie”.
 
Publika TV, text prezentator: „Au discutat cu oamenii din raionul Nisporeni despre prioritățile lor şi au încercat să găsească soluții pentru fiecare, prin fapte concrete. Caravana Partidului Democrat, condusă de Vlad Plahotniuc, liderul PDM și candidat în circumscripția Nisporeni, a ajuns ieri la baștina sa, unde a fost întâmpinat cu multă căldură”.
 
Canal 2, text prezentator: „Caravana Partidului Democrat din Moldova a ajuns ieri în raionul Nisporeni. Liderul PDM, candidatul în circumscripția nr. 17 din Nisporeni, Vlad Plahotniuc, a avut parte de o întâlnire călduroasă la baștină, iar oamenii şi-au arătat recunoștința pentru nenumăratele proiecte implementate. Echipa care l-a însoțit pe liderul democrat a discutat cu localnicii despre problemele care îi macină şi le-a ascultat doleanțele, pe care au promis să le ia în calcul în viitorul Legislativ.” Text reporter: „Caravana electorală a Partidului Democrat din Moldova a pornit, de dimineață, spre o nouă destinație, de astă dată, în raionul Nisporeni”.
 
Canal 3, text prezentator: „Democrații au discutat cu oamenii din raionul Nisporeni despre prioritățile lor şi au încercat să găsească rezolvare pentru fiecare, prin acțiuni concrete. Caravana electorală a PD și condusă de Vlad Plahotniuc, liderul PDM și candidatul în circumscripția Nisporeni, a ajuns ieri la baștina acestuia. Președintele democraților a fost întâmpinat cu multă căldură de localnici”. Text reporter: „De dimineață caravana electorală a PDM a pornit spre Nisporeni. Echipa formațiunii de guvernare era plină de energie”.

Moldova 1, text prezentator: „Caravana PDM a ajuns ieri în raionul Nisporeni. Liderul PDM, candidatul în circumscripția nr.17 din Nisporeni, Vlad Plahotniuc, a avut parte de o întâlnire călduroasă la baștină, iar locuitorii raionului, printre care medici, profesori, angajați ai serviciilor desconcentrate, poștași, și-au arătat recunoștința pentru nenumăratele proiecte implementate. Echipa care l-a însoțit pe liderul democrat a discutat cu localnicii despre problemele care îi macină și le-a ascultat doleanțele, pe cale au promis să le i-a în calcul în viitorul Legislativ”.
 
Frazele de final:
 
Prime TV: „Caravana electorală a Partidului Democrat a pornit în data de 26 ianuarie. Până la alegeri, democrații vor cutreiera toate raioanele țării pentru a discuta cu oamenii despre ce-și doresc de la următoarea guvernar”.
 
Publika TV: „Până la alegeri, democrații vor trece prin toate raioanele țării pentru a discuta cu oamenii despre faptele necesare pentru o viață mai bună aici, acasă și despre ce-și doresc cetățenii de la următoarea guvernare”.
 
Canal 2: „Caravana electorală a Partidului Democrat a pornit la drum în data de 26 ianuarie. Până la alegeri, democrații vor ajunge în toate raioanele țării pentru a discuta cu oamenii şi a le auzi doleanțele”.
 
Canal 3: „Caravana electorală a Partidului Democrat a pornit în data de 26 ianuarie. Până la alegeri, democrații vor cutreiera toate raioanele țării pentru a discuta cu oamenii despre ce-și doresc cetățenii de la următoarea guvernare”.
 
Moldova 1: n-a avut frază de final.
 
Constatări:

  • Toți cei cinci furnizori de servicii media audiovizuale, în prezentarea evenimentului PDM de la Nisporeni, au eșuat în a reflecta un eveniment electoral, dacă luăm în calcul obligația mass-media, în alegeri, de a informa publicul despre platformele și promisiunile electorale ale concurenților electorali. Or, în subiectul de la Nisporeni, tras la indigo, programului electoral al concurentului i s-a rezervat spațiu/timp fie deloc, fie insignifiant pentru telespectatori.
  • Cinci furnizori importanți de servicii media audiovizuale, patru privați, cu doi proprietari, și unul public național, cu un fondator, au difuzat același mesaj în subiectul dedicat evenimentului electoral, desfășurat de PDM la Nisporeni. Astfel, telespectatorul avizat poate presupune că subiectul respectiv a fost realizat și distribuit dintr-un singur centru.
  • Toate posturile TV menționate au utilizat aceleași imagini video de la eveniment.
  • În cazul subiectelor de la furnizorii de servicii media privați, deși există o explicație, ea nu este nici plauzibilă, nici conformă legislației sau propriilor angajamente asumate în reflectarea alegerilor.
  • În cazul subiectului prezentat de furnizorul public național de servicii media nu există nicio explicație și nicio îndreptățire pentru o astfel de abordare.
  • Subiectul, așa cum a fost conceput și difuzat de toate posturile monitorizate are mai multe caracteristici ale unui discurs de agitație electorală, judecând după definiția dată de Codul electoral, decât de informare electorală pentru că:
- este selectată afirmația că patru-cinci întâlniri pe zi e „un lucru extenuant, dar plăcut când oamenii apreciază”, fără a fi solicitată și informația, relevantă pentru alegători, în care să se concretizeze care oameni și ce anume apreciază;
- este prezentat, din mers, un eventual nou proiect – reabilitarea șoselei Chișinău-Leușeni care ar putea fi betonată/asfaltată de belaruși, și doar apoi, un secretar de stat (persoană apolitică, potrivit legii, dar între membrii echipei electorale din autocar) precizează că acest „drum este inclus pentru elaborarea studiului de fezabilitate şi proiectare”;
- de la întâlnirea cu primii vizitați – poștașii raionului, se reține „E mai bine!”, răspuns în cor la întrebarea candidatului. Posibil ca discuția cu poștașii să fi fost foarte bună, utilă pentru ambele părți, doar că telespectatorul rămâne cu impresia că pe acest segment totul e bine și nu mai e nimic de făcut;
- de la întâlnirea avută la liceul „Boris Cazacu” este selectată o secvență în care un licean, mai întâi, îndeamnă să fie votată reducerea numărului de deputați și doar apoi așteaptă de la liderul PDM să audă „câteva argumente”;
- este utilizată o secvență cu un tânăr în scaun pe rotile. Tânărul, între altele, a solicitat drum până la casa, pe care a construit-o cu „forțele proprii”. Oricine dintre cei prezenți putea solicita orice. Doar că, în cazul dat, solicitarea ar fi trebuit să fie pentru primarul din Nisporeni și nu pentru un viitor deputat, fapt care nu trebuia să-i scape unui jurnalist. Or, principala atribuție a deputaților este creația legislativă, și nu construcția de drumuri sau fântâni. Tânărul a fost spectaculos, mai ales prin faptul că l-a invitat la propria nuntă pe candidatul din circumscripția Nisporeni, care i-a răspuns că la nunta nu va putea veni, dar drumul ar putea sa-l construiască. Astfel, televiziunea a făcut spectacol din eveniment, în detrimentul informării;
- în subiect nu este prezentată detaliat platforma electorală a candidatului, ci susținerea oamenilor, iar „unii”, deși este vorba despre o singură persoană, îl susțin „cu multă inspirație”: „Noi suntem popor unit. Vrem o țară şi un partid. Să votăm, neapărat, doar Partidul Democrat. Cine e cu mintea trează, doar cu Plahotniuc votează. Domnul Vlad, ca deputat, şi Partidul Democrat.” La întâlnirile cu alegătorii, e de înțeles, candidații doresc să vadă/să audă/să simtă susținere, în orice formă, inclusiv spuse versificate. Mass-media, dimpotrivă, trebuie să rămână „cu capul rece” și, dacă informația de la evenimente de genul acesta nu-i relevantă pentru alegători, să decidă dacă reflectă sau nu subiectul. Întrebarea nu apare, când miza-i agitația electorală;
- finalul subiectului la furnizorii de servicii media privați, deși asemănător, totuși se deosebește principial. Să facem diferența între: „Până la alegeri, democrații vor cutreiera toate raioanele țării pentru a discuta cu oamenii despre ce-și doresc de la următoarea guvernare”, „Până la alegeri, democrații vor ajunge în toate raioanele țării pentru a discuta cu oamenii şi a le auzi doleanțele” și „Ultimul sondaj realizat de compania IMAS în circumscripția Nisporeni arată că Vlad Plahotniuc va acumula aproape 54 la sută din totalul voturilor”. E una să discuți cu oamenii despre „ce-și doresc de la următoarea guvernare” și alta e să mergi în toate raioanele „pentru a discuta cu oamenii şi a le auzi doleanțele” - călătorie prin țară, fără angajamente. Al treilea final poate fi calificat drept agitație electorală;
- elementele-cheie ale subiectului, așa cum au fost selectate, nu informează onest, complex sau complet despre programul electoral al candidatului din circumscripția Nisporeni, ci, mai degrabă, constituie canavaua unui discurs de agitație electorală.
  • În subiectul analizat, inclus în ediții informative, toți cei cinci furnizori de servicii media au admis derogări de la normele juridice și deontologice. Astfel, prezentatorii/reporterii abundă în adjective, când comunică despre subiect, or, în știri, adjectivele sunt contraindicate, din suficientul motiv că ele dezgolesc o atitudine părtinitoare față de cele relatate. De asemenea, faptele nu au fost separate de opinii. Exemple: „au încercat să găsească soluții pentru fiecare problemă, prin fapte concrete” (fără a specifica problemele sau soluțiile); „a fost întâmpinat cu multă căldură de localnici”; „echipa formațiunii de guvernare era plină de energie” (de fapt, imaginea trebuie „să vorbească”); „și alți oameni şi-au exprimat susținerea pentru Vlad Plahotniuc, iar unii au făcut-o cu multă inspirație” (chiar dacă nu există dovada clară cine a susținut candidatul); „a avut parte de o întâlnire călduroasă la baștină, iar oamenii şi-au arătat recunoștința pentru nenumăratele proiecte implementate”; „democrații vor trece prin toate raioanele țării pentru a discuta cu oamenii despre faptele necesare pentru o viață mai bună aici, acasă și despre ce-și doresc cetățenii de la următoarea guvernare”.
  • Furnizorul public național de servicii media a preluat subiectul, cu mici intervenții; a utilizat imagini străine, fără a indica sursa; a trunchiat imaginile preluate, le-a inversat, ca și cronologie, fapt ce distorsionează mersul firesc al evenimentului, finalizând „pe o notă majoră”: „E mai bine decât a fost sau e mai rău?” „E mai bine!". Furnizorul public național de servicii media, cu siguranță, cunoaște că un subiect video nu finalizează cu spusa unui protagonist. De ce a făcut-o? Rămâne o întrebare deschisă. 
 
 
Concluzii:
  • Prezentarea, aproape identică, de către cinci furnizori importanți de servicii media audiovizuale, inclusiv cel public național, a subiectului vizând evenimentul organizat de PDM la Nisporeni, pe 30 ianuarie 2019, semnifică o drastică îngustare a pluralismului mediatic, atât extern, cât și intern.
  • Modul în care a fost prezentat evenimentul organizat de PDM la Nisporeni în principalele ediții informative ale celor cinci furnizori de servicii media vizați, denotă, mai degrabă, un angajament de a promova discursuri de agitație electorală, decât de a prezenta publicului informație electorală relevantă.
  • Furnizorii de servicii media vizați, prin modul în care au reflectat evenimentul, nu pot aduce dovada faptului că au respectat legislația electorală și audiovizuală, propriile angajamente din declarațiile politicii editoriale în alegeri sau prin semnarea Codului de conduită al CEC.
  • Furnizorii de servicii media vizați, asumându-și responsabilități, dar ignorându-le, își deteriorează credibilitatea, pe care orice furnizor trebuie s-o obțină, s-o mențină și s-o dezvolte, mai ales, în alegeri.
  • Lipsesc reacții prompte din partea instituțiilor de reglementare la derogări reproșabile ale furnizorilor de servicii media. 
Recomandări:
  • Furnizorii de servicii media vizați să renunțe la discursurile cu tentă de agitație electorală, mai ales, în edițiile informative, și să revină la exercitarea misiunii firești a mass-media de a informa în mod corespunzător publicul, implicit, alegătorul, despre toate aspectele procesului electoral, inclusiv despre evenimentele organizate de concurenții electorali, relevante pentru public.
  • Furnizorul public național de servicii media să-și onoreze propriile angajamente pentru campania alegerilor și să reprezinte o instituție de referință, prin corectitudinea reflectării alegerilor.
  • Autoritatea de reglementare a domeniului și autoritatea de supraveghere a furnizorul public național de servicii media să instituie și să pună în aplicare mecanisme eficiente de reacție la derogări, inclusiv de genul celor invocate în prezentul studiu de caz. 
 
[1] Codul electoral, ca să răspundă realităților, a fost amendat în multiple rânduri, însă normele pentru agitația electorală și cele pentru reflectarea alegerilor au rămas, în continuare, separate în lege. Doar că s-a modificat numărătoarea articolelor respective. Astfel, articolele - 64-64' au devenit articolele 69-70. În fond, principiile generale și particularitățile reflectării alegerilor de către mass-media au rămas intacte, de altfel ca și obligațiunile acesteia în alegeri, dictate de lege.
[2] Regulamentul privind reflectarea campaniei electorale la alegerile parlamentare și referendumul republican din 24 februarie 2019 în mijloacele de informare în masă din Republica Moldova, aprobat de Comisia Electorală Centrală (CEC); Concepția de reflectare a campaniei electorale aprobată de Consiliul Coordonator al Audiovizualului (CCA), în decembrie 2018, până a intra în vigoare noul Cod al serviciilor media audiovizuale.

Ion Bunduchi​

Acest studiu de caz este produs în cadrul unui proiect realizat cu sprijinul Guvernului Suediei.

Monitorizarea mass-media în campania electorală pentru alegerile parlamentare 2019. (Raport nr. 2, 25 - 31 ianuarie)