Eşti aici

How to? Cum să producem cele mai originale istorii digitale

15 August 2019
295 de afişări
Cum scoatem în evidență o istorie umană, pentru a produce cele mai originale istorii digitale și cum să ținem pasul cu noile tendințe în domeniul media? Răspunsul la aceste întrebări îl aflăm de la invitatul de astăzi al rubricii noastre - Glenn Kates, jurnalist independent și expert media din  SUA. Glenn Kates a condus Curent Time ((Настоящее время), canalul de televiziune de limbă rusă care, datorită unei strategii de conținut, a reușit să înregistreze o audiență estimată în prezent la peste 2 mil. de persoane pe social media și aproximativ 40 mil. de vizualizări video pe lună.

Recent, la invitația Centrului pentru Jurnalism Independent, expertul s-a întâlnit cu jurnaliștii din Republica Moldova, cărora le-a împărtășit din vasta sa experiență.

Găsiți eroul cu care să vă identificați

Întotdeauna când vreți să relatați o istorie este important să găsiți un erou, un personaj. Doar că acesta nu trebuie să fie un om oarecare, dar o persoană cu care să vă identificați și care are probleme similare, pe care știe să le depășească. De exemplu, primește un salariu mic, sau se confruntă cu alte dificultăți. Personajul respectiv soluționează problema, iar dumneavoastră prezentați cum face acest lucru.

Adesea noi, jurnaliștii, uităm de oamenii simpli și relatăm despre politicieni, deputați. Trebuie să deschidem ochii, pentru a găsi și altfel de povești.
 

Live-stream, ca sursă de informare

O modalitate de a identifica o asemenea istorie ar putea fi chiar transmisiunile de la diverse evenimente, proteste (live-stream), atunci când faceți știrile. Noi, în redacție, priveam toate live-stream-urile, de unde identificam istorii care ar putea să îi intereseze pe cititori.
Sfatul meu este, atunci când creați aceste istorii video, să începeți cele mai interesante momente, pentru a capta atenția consumatorului de media.

Cum facem video-explainer

Au existat situații când nu găseam istorii interesante dar aveam teme importante și ne gândeam cum să relatăm despre ele cât mai simplu. Astfel, am început să facem materiale explicative video (video-explainer), prin intermediul cărora explicam diferite lucruri într-un limbaj accesibil, pe înțelesul tuturor. Mai ales infograficele pe care vreți să le utilizați trebuie să fie cât se poate de clare.

Cam toate video-urile de acest gen sunt însoțite de subtitrări. De ce facem acest lucru? Dacă vă uitați la statisticile Instagram sau Facebook o să vedeți că mai mult de 70% din utilizatori privesc video-urile fără sunet. De aceea este important ca ele să fie însoțite de text. Vă recomand sa faceți asta.

Un alt aspect care nu trebuie neglijat este cum filmați video, vertical sau orizontal. Multe organizații deja preferă să utilizeze video pe vertical, adaptat pentru smartphone. Trebuie să vă gândiți din start pentru ce platformă faceți video.

De ce este important să publicăm stories

Rețelele de socializare se dezvoltă și noi trebuie să ne adaptăm la ele. Pe diferite platforme – Instagram, Facebook și altele – stories sunt foarte populare și mulți aleg să le privească. Atunci când creați astfel de materiale, trebuie să vă gândiți la utilizator, la ce l-ar interesa să vadă. Niciodată nu faceți stories doar de dragul istoriilor, ci să aibă și sens.

Este foarte importantă interacțiunea cu publicul. Personal, sunt foarte supărat când am un stories cu multe vizualizări și fără niciun like sau nicio interacțiune.

Țineți cont și de faptul  că, de exemplu, pe Instagram, mai întâi apar informațiile de la persoanele cu care utilizatorul interacționează cel mai des.

Nu uitați de e-mail

Sunt foarte importante și distribuirea materialelor prin intermediul poștei electronice – așa-numitele Newsletter. Acum foarte mulți oameni utilizează e-mail, mai ales în Occident acest instrument este utilizat la greu. Trebuie să vă gândiți cum să ajungă materialul dumneavoastră la cât mai multă lume – prin Viber, Telegram și altele.

De asemenea, pot fi trimise săptămânal e-mailuri cu cele mai importante știri.