Eşti aici

Demisia in corpore a echipei 10TV, între cenzura ce ar fi fost impusă de conducerea postului și implicarea agenților de pază „Bercut”

02 Octombrie 2018
2390 de afişări
Echipa postului de televiziune 10TV a anunțat că a plecat in corpore, după ce conducerea instituției le-ar fi interzis angajaților să publice o știre cu un mesaj critic al unui europarlamentar la adresa guvernării de la Chișinău, privind decizia de expulzare a cetățenilor turci. Printre primii care a anunțat despre demisia echipei - patru jurnaliști și trei persoane responsabile de partea tehnică - a fost Anatol Ursu, care până acum a moderat emisiunea „Sfatul Țării”, publicând o postare pe Facebook. Pe aceeași rețea de socializare, și colegii acestuia au scris că au întrerupt colaborarea cu 10TV. Contactat de Media-azi.md, Silviu Tănase, beneficiarul și administratorul instituției, a refuzat să ofere comentarii.

Anatol Ursu ne-a explicat că echipa redacțională a decis să se concedieze în semn de solidaritate cu colega lor, Alina Panico, prezentatoarea buletinului de știri, care ar fi fost „dată afară”. Ulterior, în cadrul unui live pe Facebook, Anatol Ursu a precizat că în ultimele două săptămâni, conducerea postului le sugera cum să scrie despre anumite subiecte, recomandări pe care jurnaliștii le-au ignorat.
 
Potrivit lui, pe 26 septembrie echipei i s-ar fi indicat să nu publice știrea despre criticile aduse guvernării R. Moldova de deputatul Parlamentului European din partea Grupului Stânga Europeană Helmut Scholz. În pofida indicațiilor, echipa a montat pe ascuns și a difuzat materialul. Mai târziu, Anatol Ursu a aflat că redacția ar fi fost vizitată de agenții „Bercut” care ar fi trebuit să o scoată pe jurnalista Alina Panico din redacție, lucru care într-un final nu s-ar fi întâmplat.

Ulterior, conducerea postului a anunțat echipa că televiziunea nu va activa o perioadă. Potrivit lui Anatol Ursu, care și-a citat șefii, reluarea activității instituției urma să aibă loc fără implicarea Alinei Panico. În semn de solidaritate, întreaga echipă a decis să se concedieze. „A fost dată afară colega noastă Alina Panico. Noi am plecat din solidaritate pentru că nu am fi acceptat condițiile la care urma să fim expuși”, a mai precizat pentru Media-azi.md Anatol Ursu.

Întrebat dacă indicațiile veneau de la Silviu Tănase, după o scurtă pauză Anatol Ursu a răspuns doar atât: „El (Silviu Tănase – n.r.) este proprietarul licenței. Atât pot să vă spun”.

Alina Panico ne-a confirmat că a fost concediată pe motiv că a publicat știrea despre declarațiile eurodeputatului. „Joi, 27 septembrie mi s-a cerut să plec de la redacție pentru că am dat acea știre în jurnalul de la 19:00, cu o zi înainte. Colegii mei au zis: «Pleacă Alina, plecam și noi»”, a spus Alina Panico, precizând că paza „Bercut” a fost chemată de Silviu Tănase.

„Scuze, nu am (timp). O zi bună”, ne-a tăiat-o scurt Silviu Tănase atunci când am încercat să aflăm poziţia sa. El nu ne-a răspuns nici la mesajul pe care i l-am expediat ulterior.

Nici pe site-ul postului de televiziune și nici pe pagina pe Facebook a 10TV nu a fost publicată vreo reacție a instituției.
 
La lansare, 10TV s-a autodeclarat primul post de televiziune independent, fondat din donații și granturi, care „informează echidistant telespectatorii, privind realitățile din Republica Moldova și din lume”. Televiziunea a fost lansată în septembrie 2016, în parteneriat cu Ziarul „Timpul”, la fel condus de Silviu Tănase, și mișcarea unionistă Acțiunea 2012.