Eşti aici

Cum să combatem trolii de pe site-urile de știri și rețelele de socializare?

13 Iulie 2017
1947 de afişări
Tudor DARIE,
antreprenor IT cu investiții în media online, ecommerce, publicitate online și servicii IT

 
Trolii sunt o realitate. Inclusiv în Republica Moldova. Ei influențează opinia publică și sunt un instrument eficient al războiului informațional. Site-urile de știri moldovenești și rețelele sociale sunt pline de comentarii ale trolilor politici. Ne preocupă sănătatea noastră informațională? Dacă da, atunci e bine să avem grijă ce comentarii și știri citim și cum ne putem proteja de influența postacilor.
 
Cine este un trol? Puțină teorie.
 
Potrivit Wikipedia, un trol este o persoană care seamănă discordie pe Internet și supără oameni prin postări și mesaje critice pe site-uri de știri, bloguri sau rețele sociale. Scopul acestora este de a provoca răspunsuri emotive și de a perturba discuția, adesea pentru distracția trolului.
 
De obicei, trolul are un comportament provocator și este asociat cu discursul de ură de pe Internet, echivalat cu hărțuirea online. Motivația sa poate fi foarte diversă. De obicei, aceștia caută atenție, notorietate sau recunoaștere.
Un alt aspect important al psihologiei trolilor este sentimentul de „putere”, „măreție” și „dominare” a celorlalți, pe care îl simt în momentul în care scriu online. Deși în viața reală sunt mai timizi, mai ales când își văd „victima” face2face, în mediul online acești haiduci se dezlănțuie. Haideți să fim un pic creativi și empatici ca să-i înțelegem mai bine. Un tip, care e mai puțin apreciat în viața reală, se așază în fața laptopului și, în câteva minute, îi poate „pune la punct” pe toți politicienii și explică celorlalți cum treburile statului să fie administrate mai bine. Se simte puternic, nu? Măreț! Faimos! Distracția poate continua.
 
Cinci tipuri de troli
 

Site-ul darkpsychology.co a identificat peste 100 de tipuri de troli. Alte surse au alte categorii. Mă voi opri aici la principalele cinci categorii de troli, pe care i-am întâlnit mai des pe plaiurile online în Republica Moldova, inclusiv pe site-urile Companiei Interact Media, unde sunt co-fondator.
 
„Trolul cu multe fețe” – este tipul de trol, care deține câteva conturi și comentează de pe ele. Te poți trezi că scrie unul la o postare sau o știre, apoi tot el reacționează și se dă cu comentariul, apreciind poziția expusă tot de el mai sus. Astfel, se simulează o discuție dintre diferite persoane. Cei, care nu știu că este trol, pot lua discuția pe bune și își formează și o părere. Astfel de postaci i-am descoperit pe site-urile de știri, dar și pe Facebook. Când dețineam site-ul de știri UNIMEDIA și aveam sistemul propriu de comentarii, pe site era ușor să-i depistezi în baza IP-ului de pe care ei comentează. Anunțam persoana că a încălcat regulamentul de plasare a comentariilor, iar userul și IP-ul erau blocați. Sigur că avea posibilitatea să intre printr-un server proxy și să facă un alt user, dar deja era cu siguranță mult mai prudent. 
„Trolul ideolog” – sunt persoane care au o părere formată despre un anumit subiect și, indiferent de tema discutată, găsesc teorii ale conspirației. „Masonii sunt de vină că… Moldova e săracă”, „locul femeilor e la bucătărie”, „expertul în marketing”, „creștinul / ateul” și lista continuă cu multe alte subiecte existențiale. Dacă îi atragi atenție, simte unde ești vulnerabil pe subiectul de interes și va ataca din nou, exact acolo unde „doare”. 
„Trolul - soldat politic” – indiferent de gafa liderului politic din partidul din care face parte, trolul va găsi justificare. Oricum, orice inițiativă lansată e doar spre binele alegătorilor. Mai mult, chiar dacă se discută pe alte teme, trolul va avea grijă să demonstreze tuturor că „rezultatele obținute sunt datorită partidului…”. Nu contează că discuția e despre teme culturale sau sociale, oricum totul va ajunge să fie trecut prin ochelarii politici. Ca și în cazul trolilor cu multe fețe, e ușor să-i depistezi în baza IP-ului de pe care comentează. Țin minte un caz când blocasem un IP de pe care comentau mai mulți troli, apoi de la sediul unui partid ne-au anunțat că, din păcate, nu mai pot accesa site-ul nostru de știri. Le-am explicat cauza, i-am deblocat și i-am anunțat că vor fi nou blocați, dacă se vor încalcă regulile de comentare. Spiritele s-au mai liniștit. 
„Comentatorul YouTube” – acești troli mai puțin au legătură cu politica. Sunt, de obicei, tipul de persoane gata să demonstreze că piesa publicată e de nimic, iar interpreta „e o catastrofă”. Pot afecta emoțional autorii canalelor video sau tinerii vloggeri. 
„Trolul Bot” – e tipul de roboțel care publică linkuri și alte informații spam la postări care nu au nicio legătură cu subiectul discuției. E valabil atât pentru promovarea unor afaceri, partide, dar și a unor site-uri de știri. Recent, am observat un anunț de angajare postat pe un grup de anunțuri, unde site-ul de propagandă rusească Sputnik recruta “roboței”, care să le promoveze știrile sale pe rețele de socializare. Am rămas „mască” să văd peste 100 de persoane care au confirmat că sunt interesate de noul „job”. Iată și explicația audienței neașteptat de mari, pe care un site aproape anonim a obținut-o în doar câteva luni, fiind promovat activ de către troli plătiți. 

De ce fenomenul e important?
 
Pe lângă faptul că sunt supărători și jignesc, trolii pot influența opinia publică. Mulți ignoră media tradițională, site-urile de știri și își formează opiniile în baza informațiilor pe are le citesc pe forumuri. Respectiv, echipele de postaci de la partidele politice au un rol critic. Asta s-a văzut și în cadrul alegerilor din SUA, unde majoritatea mediei clasice a fost contra lui Trump, iar majoritatea rețelelor sociale erau pline de fake news. În final, se pare că bătălia din social media a influențat decisiv soarta alegerilor.
 
În context, The Guardian făcuse anterior o investigație despre trolii puterii de la Kremlin. Publicația descoperise o companie în Sankt Petersburg, unde trolii lucrau profesionist și în două ture: de zi și de noapte. Trolii plătiți aveau rolul de a publica mesaje pe forumurile și blogurile rusești, dar și pe site-urile de știri internaționale, unde criticau indirect autoritățile din Occident și îl aclamau pe Putin. Din moment ce intrau pe site-urile internaționale prin servere proxy, le erau schimbate adresele de IP pe unele din țările europene sau SUA, astfel încât utilizatorii din aceste țări considerau că sunt comentarii postate de alte persoane din mediul lor și comentariile trolilor obțineau credibilitate.
 
Practica e valabilă nu doar în Rusia, dar și în multe alte țări, unde politicienii au înțeles importanța Internetului în formarea opiniei publice. Spre exemplu, în Republica Moldova, în special în timpul alegerilor parlamentare sau prezidențiale, aproape fiecare partid politic își are propria echipă de postaci, care lucrează foarte activ pe rețele de socializare și site-uri de știri. Aceștia primesc zilnic mesajele-cheie de la partid, care urmează a fi promovate. Astfel, uneori e chiar amuzant să urmărești cum zeci de oameni postează pe rețele de socializare și bloguri același mesaj, doar cu două - trei cuvinte modificate. Am subliniat și mai sus că, în astfel de cazuri, ne străduim să blocăm trolii politici pentru sănătatea informațională a vizitatorilor site-urilor noastre de știri Agora și EA.md.
 
Acești troli sunt cei care lansează cel mai des campaniile de fake news. Din moment ce zeci sau sute de persoane distribuie un link, involuntar și ceilalți utilizatori atrag atenția și reacționează, fie prin a susține, fie prin a critica mesajul din știrea falsă. Dar asta mai puțin contează, majoritatea utilizatorilor citesc doar titlul știrii și o iau drept informație adevărată. Astfel, chiar și cei care condamnă mesajul, dar oricum dau un share acestei informații, indirect contribuie la popularizarea știrilor false. Ne mai aducem aminte de celebrul caz cu cei “30 de mii de sirieni”? Cred că e în plus să spunem ce impact a avut o singură știre falsă, publicată pe un site anonim, apoi preluată și distribuită intens prin rețele de socializare și prin media clasică. Trăim o perioadă a războiului informațional.

Cum combatem fenomenul?
 
Ar fi mai multe de spus. Lucrurile se schimbă atât de rapid încât e greu să faci o listă de acțiuni și să fii sigur că sunt eficiente. Iată doar câteva acțiuni, fără a pretinde că lista e completă:
Ignorarea lor. La discuțiile de pe forumul computergames.ro, utilizatorii își transmit sfaturi reciproce. Unul dintre ele e foarte util în privința trolilor: „Când încerci să te înţelegi cu un trol, acesta câştigă. Când insultaţi un trol, acesta câştigă. Când ţipaţi la un trol, acesta câştigă. Singurul lucru pe care trolii nu-l suportă e să fie ignoraţi.” Anume ignorarea cel mai mult îi nemulțumește, deoarece în așa mod ei nu simt „puterea” și „faima” lor. Respectiv, e mult mai simplu să scapi de ei dacă îi ignori. Se plictisesc și pleacă. 
Moderarea comentariilor. E valabil atât pentru profilul personal, cât și, în special, pentru site-urile de știri. Sunt site-uri cu sisteme proprii de comentarii și au funcții proprii de moderare. Am descris mai sus cum procedam anterior, la UNIMEDIA. În cazul comentariilor de pe Facebook, la Agora și EA.md, la fel, există posibilitatea ca un anumit număr de persoane din redacție să aibă rolul de admin prin Facebook Developer App și să poată bloca anumiți utilizatori sau ascunde unele comentarii. Bine de testat. La noi funcționează. Aici deja contează ca oamenii din redacție să observe la timp comentariile postate și să intervină. 
Blocarea userului. E o metodă mai puțin „ortodoxă”, dar eficientă pentru a scăpa de acei utilizatori care lasă mult spam la postări sau insultă alți prieteni în timpul discuțiilor. Până la urmă, orice joc are anumite reguli. Fie le respecți, fie ieși din joc. Trolul nu le va respecta, orice ai face. Și atunci, după o avertizare, poate fi blocat. Noi aplicăm mai des această regulă și funcționează. 
Raportarea în aplicația „Trolless” sau grupul „Trollhunt”. Recent, a fost lansată o aplicație foarte utilă – Trolless, câștigatoarea Hackatonului de media, organizat de Centrul pentru Jurnaism Independent. O puteți găsi ușor printr-o căutare pe Facebook. După ce vă instalați această extensie, trolii raportați vor fi marcați cu un semn de exclamare de culoare roșie. E foarte ușor să îți dai seama dacă e o persoană reală sau un trol. Aplicația e valoroasă din moment ce mai mulți utilizatori raportează trolii. Deci, atunci când vezi un trol, e bine să-l raportezi și să contribui la “curățenie”. De asemenea, există un grup util pe Facebook – Trollhunt – unde utilizatorii raportează troli și mai multe persoane sunt informate. 
__________________________
Acest material este publicat în cadrul proiectului  “Campanii de advocacy pentru asigurarea transparenței proprietății media, a accesului la informație, promovarea valorilor și integrării europene”, implementat de CJI, care la rândul său face parte din proiectul „Parteneriate pentru o Societate Civilă Durabilă în Moldova”, implementat de FHI 360.
Acest material este posibil datorită ajutorului generos al poporului american oferit prin intermediul Agenției SUA pentru Dezvoltare Internațională (USAID). Opiniile exprimate aparțin autorilor și nu reflectă în mod necesar poziţia USAID sau a Guvernului SUA.