Eşti aici

Cum (nu) a explicat Moldtelecom schimbarea grilei în ziua numirii Guvernului Chicu

18 Noiembrie 2019
1274 de afişări
Pe 14 noiembrie, atunci când Guvernul Sandu deja căzuse, iar noul premier Ion Chicu își obținea legitimitatea în Parlament, compania de telecomunicații cu una dintre cele mai mari ponderi pe piața relevantă în Republica Moldova, Moldtelecom, a coborât posturile de televiziune afiliate ex-liderului democraților Vlad Plahotniuc în ordinea grilei de oferte. Astfel, PRIME TV de pe poziția 2 a ajuns pe  locul 12, iar Publika TV - de pe poziția 5 a fost transferat pe locul 19. A doua zi însă, pe 15 noiembrie, fără explicații, Moldtelecom a revenit la grila veche. Modificările au fost comentate în presă și pe rețelele de socializare, atât de internauți, cât și de politicieni.

Mai mulți internauți scriau pe rețelele de socializare pe 14 noiembrie   că știrea zilei nu este numirea lui Ion Chicu premier, ci ... „modificarea grilei canalelor tv la Moldtelecom”.  Astfel, pe 14 noiembrie, primele poziții în Moldtelecom erau ocupate de 1. Молдова 1; 2. ТV 8; 3. JURNAL TV; 4. TVR Moldova; 5. Первый в Молдове; 6. PRO-TV; 7. Moldova 2; 8. N4; 9. RTR Moldova; 10. NTV Moldova. Posturile tv care aparțin lui Vlad Plahotniuc se poziționau pe locul 12 (PRIME TV) și 19 (Publika TV).


Ordinea posturilor tv din grila Moldtelecom - 14 și 15 noiembrie.

Deputatul socialist Bogdan Țîrdea, autorul emisiunii de la NTV Moldova „Na samom dele”, comenta pe pagina sa de Facebook că Moldtelecom „a recurs la acțiuni mizerabile” atunci când a decis să schimbe ordinea canalelor tv în grila de oferte. Țîrdea susținea că acest lucru s-ar fi întâmplat la comanda ex-prim-ministrei Maia Sandu. Postarea lui Țîrdea a fost publicată pe 15 noiembrie, ziua în care Moldtelecom restabilise deja grila veche.

Cu o zi înainte, pe 14 noiembrie, își exprima nemulțumirea față de decizia Moldtelecom și Compania Media Content Distribution, care reprezintă interesele Publika TV și PRIME TV și este administrată de Lilian Buștiuc. Publika.md a publicat și o știre în care se menționa că SA „Moldtelecom" riscă să achite o amendă de până la 80 de mii de lei pe zi, pentru că a modificat în mod abuziv ordinea posturilor TV. În știre se menționa că o scrisoare în acest sens i-a fost expediată directorului interimar al Moldtelecom Igor Sîrbu. A doua zi, aceasta știre a fost scoasă de pe site, însă denumirea ei s-a păstrat pe agregatoarele de știri.


 
Am solicitat opinia lui Lilian Buștiuc cu privire la plângerea față de Moldtelecom, care inițial a apărut în spațiul public, iar ulterior a dispărut. Ultimul a solicitat să revenim cu un apel telefonic, iar când am revenit ne-a răspuns prin sms că putem să îi adresăm întrebări în scris, pe poșta electronică. I-am expediat întrebările prin poștă, însă așa și nu a răspuns.
 
Am încercat să aflăm din ce considerente Moldtelecom a operat acele modificări, după care a revenit la grila veche. Purtătoarea de cuvânt a întreprinderii, Irina Vicol, a solicitat să-i trimitem întrebările doar în formă scrisă. I le-am expediat, dar, la fel, nu am primit niciun răspuns.

Anterior, Vadim Brînzan  ex-ministrul Economiei din Guvernul Sandu, întrebat dacă i se pare corect că posturile lui Plahotniuc apar pe primele poziții în grila Moldtelecom, afirma că ordinea apariției posturilor de televiziune va fi schimbată.
 
Potrivit raportului „Evoluţia pieţei de comunicaţii electronice în trimestrul II – 2019” al Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei (ANARCETI) în perioada de referinţă, cele mai importante cote pe piaţa serviciilor TV contra plată, în funcţie de cifra de afaceri, au fost deţinute de SA Moldtelecom – 35,6%, SRL Sun Communications– 15,9%, SRL TV-Box (reprezentată de Star Net Soluții) – 15,2%, iar cota celorlalți furnizori a constituit 33,3%.

Totodată, numărul utilizatorilor la serviciile TV contra plată a SRL Sun Communications a constituit 54.396, a S.R.L. TV BOX – 98.711, iar a SA Moldtelecom a constituit 68.801 de utilizatori.

Sursa: ANARCETI

Astfel, cea mai mare cotă de piaţă, în funcţie de numărul de abonaţi la serviciile TV contra plată, de 29% a fost deţinută de TV-BOX. Sun Communications a deţinut o cotă de piaţă de 16%, iar Moldtelecom– de 20,2%. Restul furnizorilor însumează o cotă de 34,7%.


Sursa: ANARCETI

De menționat că Sun Comunications, de exemplu, la fel poziționează în grila de oferte posturile lui Plahotniuc pe primele poziții: 1. Moldova 1; 2.  Prime; 3. Canal 3; 4. N4; 5. Publika TV; 6.Jurnal TV; 7 PRO TV Chișinău; 8 TV 8; NTV Moldova; CTC Mega.
 
Grila TV Sun Comunications.

Compania TV-BOX, reprezentată de Star Net Soluții are o altă ordine în grila de oferte a televiziunilor. Aici, pe primul loc se află postul de televiziune Jurnal TV. Următoarele poziții sunt ocupate de către: 2.  TV 8; 3.  PRO TV Chișinău; 4.  TVR Moldova; 5.  Prime; 6.  Canal 2; 7.  Canal 3; 8.  Publika TV; 9. Moldova 1; 10.  Moldova 2.

Grila TV TV BOX (Star Net)

O altă întreprindere care deține o cotă semnificativă de abonați tv – Orange Moldova ( 31.261 de abonați) a elaborat următoarea ordine în grila lor de oferte: 1. Moldova 1; 2. Prime; 3. Canal 3; 4. N4; 5. Publika TV; 6. Jurnal TV; 7. Pro TV Chișinău; 8. TV 8; 9. NTV Moldova ; 10. CTC Mega .


Grila TV Orange.

Deși orice deținător de televizoare performante poate schimba manual ordinea posturilor de televiziune în grila propusă de furnizori, de regulă, majoritatea consumatorilor media nu se folosesc de aceasta posibilitatea și, din aceste considerente, multe posturi de televiziune încearcă să ajungă pe primele poziții în grila furnizorilor.

De menționat că operatorul național de telecomunicații Moldtelecom a anunțat în luna august 2014 despre modificarea ordinii canalelor din pachetele de servicii pentru abonații televiziunii digitale. Potrivit modificărilor de atunci, postul național de televiziune Moldova 1 a fost schimbat de pe locul 1 pe locul 5. Primele poziții în noua grilă au fost ocupate de către posturile private Prime TV, 2 Plus, Canal 3 și Publika TV.

În februarie 2016, compania Moldtelecom a operat alte câteva modificări în grila serviciilor de televiziune IPTV și pe primele zece poziții a ținut să includă și un post TV care urma abia să se lanseze pe atunci - NTV Moldova, deținut de un deputat socialist.

În luna octombrie curent, internauții au observat că postul de televiziune Moldova 1 a revenit pe prima poziție în grila de oferte a Moldtelecom.

În context, și posturile de televiziune Prime TV și Canal 2 au renunțat la frecvențele naționale analogice din rețelele de stat și, în prezent, doar Moldova 1 emite pe asemenea frecvențe.

De altfel, potrivit datelor companiei AGB Nielson, care măsoară audiența televiziunilor, de ceva timp top 3 televiziuni cele mai urmărite sunt – Moldova 1, RTR Moldova și PRIME TV. Pe locul 4 se situează – NTV Moldova.

Rating-ul mediu a canalului pe minut pentru perioada de la 04.11.19 până la 10.11.19

Directorul general al Teleradio-Moldova Olga Bordeianu a afirmat, în cadrul desfășurării concursului pentru ocuparea acestei funcții, că Moldova 1 a ajuns pe primele poziții, inclusiv, datorită faptului că PRIME TV și Canal 2 au renunțat la frecvențele naționale în rețelele de stat. În prezent, Consiliul Audiovizualului a anunțat un concurs pentru ocuparea acestor rețele.