Eşti aici

Consolidare media la Orhei sau „corupere” a jurnaliștilor? Reprezentanți ai posturilor TV, care ar fi afiliate lui Șor, fac angajări la Euro TV și Orhei TV

04 Septembrie 2018
6246 de afişări
Mai mulți jurnaliști susțin că au primit oferte din partea reprezentanților posturilor de televiziune Euro TV și Orhei TV (anterior Alt TV), beneficiarii cărora sunt persoane afiliate primarului de la Orhei, Ilan Șor. Administratorul celor două posturi de televiziune, Dumitru Chitoroagă, „reprezentant împuternicit” al Partidului Șor, confirmă că, în prezent, administrația pregătește lansarea unui nou concept al celor două televiziuni și este în căutare de personal, dar neagă faptul că aceste posturi ar reprezenta interesele lui Ilan Șor. 

Oficial, beneficiara celor două posturi de televiziune este Rita Țvik, autoarea cărții „Viața și destinul”, o biografie a tatălui lui Ilan Șor, Miron Șor. Potrivit Anticoruptie.md, ea este și fondatoarea Agenţiei de ştiri Novosti-Moldova (НОВОСТИ-МОЛДОВА), iar soţul ei, Vladimir Novosadiuc, este şeful Agenţiei Sputnik Moldova. Cei doi soţi au fost vizaţi în raportul Kroll, compania angajată de autorităţile Republicii Moldova să investigheze fraudele bancare. Potrivit documentului, Rita Ţvik şi Vladimir Novasadiuc, ambii acţionari la Unibank, au împrumutat de la firma Harrogate Consulting LLP câte 12 milioane de lei. Mai mult, presa a relatat că, în 2014, ambii au intermediat preluarea Euro TV şi Alt TV de către primarul de la Orhei.


Vladimir Novosadiuc (stânga), Ilan Șor (mijloc) și Rita Țvik (dreapta). Sursa foto: Facebook

Rita Ţvik este și fondatoarea Klassika Media SRL, firmă care a fondat Media Resurse SRL şi Alternativ-TV SRL, cele care gestionează posturile de televiziune. Acum, potrivit declarațiilor depuse la Consiliul Coordonator al Audiovizualului (CCA), compania care deține cele două posturi de televiziune este Media Resurse SRL.


Screenshot din raportul Kroll.

Oferte de angajare la Orhei

Recent, câțiva jurnaliști au anunțat pe rețelele de socializare că au primit oferte de angajare de la reprezentanții Euro TV și Orhei TV. Alina Cujbă, reporteră la Jurnal TV, de exemplu, ne-a spus că a fost abordată de două ori, spre sfârșitul lunii august, de două persoane care i-au propus angajarea la aceste posturi. Reportera a precizat că cei cu care a vorbit la telefon nu au pronunțat numele lui Ilan Șor, dar nici nu au negat că adevăratul beneficiar al acestor posturi ar fi primarul de la Orhei. „Oamenii lui Șor mă sună de două zile și îmi propun să lucrez la televiziunile pe care și le deschide acest Isus de Orhei. (...) E josnic și penibil să lucrezi pentru un om care a furat o țară”, a scris jurnalista pe pagina sa de Facebook.

O colegă de-a ei de la Jurnal TV, Cristina Ursachi, de asemenea, susține că a fost contactată de persoane din anturajul lui Ilan Șor, care i-au propus să se angajeze la televiziunile respective. Reportera le-a răspuns printr-o postare pe Facebook că nu o interesează o astfel de ofertă.

Screenshot Facebook.

Administratorul Euro TV și Orhei TV, Dumitru Chitoroagă, a confirmat pentru Media-azi.md că administrația posturilor vrea să completeze echipele redacționale până la circa 30 - 40 de persoane pentru ambele posturi. Potrivit lui, ar mai fi disponibile zece locuri pentru jurnaliști, altele fiind prevăzute pentru personal tehnic și prezentatori. El a precizat că sediul redacțiilor se va afla în Orhei, iar reorganizarea posturilor se va încheia în lunile octombrie - noiembrie. În același timp, Dumitru Chitoroagă afirmă că aceste schimbări nu ar avea vreo legătură cu politicianul Ilan Șor sau partidul acestuia. Această legătură, de altfel, a negat-o anterior și Ilan Șor.

„Susținere morală”, dar și contracte comerciale

Dumitru Chitoroagă susține că a avut din partea lui Șor „susținere mai mult morală”. Totodată, el își amintește că a avut o „colaborare fructuoasă” în anul 2015 cu clubul de fotbal Milsami din Orhei, președintele căruia este Ilan Șor.

Mai exact, Euro TV a fost finanțat de către clubul de fotbal pentru transmisia din străinătate a competițiilor internaționale la care au participat membrii acestui club. „Eu v-am oferit un exemplu de colaborare și mi se pare absolut normal când o anumită televiziune are asemenea cheltuieli. (...) Dacă o să măi fie asemenea colaborări eu sunt gata să accept, pentru că nu e vorba de politică, ci de cultură și sport și multe alte domenii. Pentru că, credeți-mă, oamenii nu vor doar politică să vadă la televizor, dar și alte multe lucruri frumoase, spre exemplu, de la Orhei, de ce nu. Dar asta se face în baza unui contract comercial”, a adăugat Chitoroagă.


Sursa Foto: Milsami.md

Administratorul Euro TV și Orhei TV mai susține că este gata să prezinte toate documentele din evidența contabilă pentru a demonstra că în ultimii patru ani nu a primit finanțări obscure.

Schimbarea la față a Euro TV

Totodată, Chitoroagă a menționat că, la sfârșitul lunii august, a solicitat Consiliului Coordonator al Audiovizualului (CCA) schimbarea denumirii postului Euro TV, dar a refuzat să ne spună cum se va numi instituția până la examinarea chestiunii de către CCA.

Lia Guțu, șefa Direcției Generale Licențiere, Autorizare și Monitorizare din cadrul CCA, a precizat pentru Media-azi.md că subiectul cu privire la modificarea denumirii Euro TV va fi discutat la următoarea ședință, care, cel mai probabil, va avea loc la începutul săptămânii viitoare.

„Politica editorială nu se va schimba”

Întrebat dacă aceste schimbări sunt generate de actualul context politic și electoral, Dumitru Chitoroagă a negat categoric acest lucru. Potrivit lui, dacă ar fi fost vorba despre alegeri, aceste posturi ar fi fost reorganizate mult mai înainte, nu „pe ultima sută de metri”. „Noi, de exemplu, la ultimele alegeri nici nu am participat”, a precizat Chitoroagă.

El a adăugat că administrația va accepta în continuare difuzarea unor reportaje comerciale, dar „politica editorială a posturilor nu se va schimba”.


Dumitru Chitoroagă, prezentat ca împuternicit al Partidului Politic Șor în mun. Chișinău, sectoarele Botanica și Centru. 27 iulie 2018, Chișinău. Sursa foto: Facebook

„Ținta reorganizărilor sunt alegerile parlamentare”

Secretarul Consiliului de Presă și directorul executiv al Asociației Presei Independente (API), Petru Macovei, este însă convins că ținta reorganizării celor două posturi de televiziune sunt alegerile parlamentare de la începutul anului viitor. „Nu este nimic nou în toată povestea aceasta – și alte holdinguri existente, al domnului Plahotniuc și al domnului Dodon, de asemenea, s-au extins în ultima perioadă absolut sigur cu țintă în alegerile parlamentare. Holdingul domnului Plahotniuc și-a creat câteva subredacții care se ocupă de promovarea viitorilor candidați pentru circumscripțiile teritoriale uninominale”, constată el.

În opinia expertului media, expansiunea ofertelor în presa afiliată politic este un test pentru integritatea jurnaliștilor.
 

„De fiecare dată consemnăm că în preajma alegerilor politicienii investesc foarte mult în coruperea jurnaliștilor și mă bucur foarte mult că există jurnaliști care nu se lasă corupți. Totodată, sunt și persoane care acceptă compromisul, însă chiar dacă aduc unele profituri, aceste compromisuri sunt de scurtă durată. Reputația jurnalistică este mult mai importantă decât cele câteva mii de euro pe care le poate câștiga un jurnalist într-o campanie electorală”, explică Petru Macovei.
Potrivit directorului executiv al API, munca pentru politicieni contravine deontologiei profesionale, care îi obligă pe jurnaliști să fie echilibrați și echidistanți. „Au fost multiple cazuri când jurnaliștii au fost folosiți la modul indirect de către politicieni în campanii de denigrare. Ulterior, aceștia și-au pierdut credibilitatea, de aceea înainte de a lua o decizie de felul acesta, jurnalistul ar trebui să se gândească foarte bine”, a subliniat Petru Macovei.