Eşti aici

CJI a lansat a patra ediție a Hackathonului media „Puterea a cincea”

06 Iulie 2018
452 de afişări
Pe 6 iulie, a patra ediție a Hackathonului media „Puterea a cincea” a fost lansată oficial. Timp de trei zile, în perioada 6-8 iulie, 12 echipe înscrise în concurs își vor dezvolta ideile de proiect, vor acumula experiență și vor lupta pentru unul din cele 5 premii de valoare puse în joc.
 
La evenimentul de lansare a hackathonului au participat echipele înscrise în concurs, experţi şi mentori, reprezentanți ai Centrului pentru Jurnalism Independent, DW Academie și Internews.

Directoarea Centrului pentru Jurnalism Independent, Nadine Gogu, a menţionat că hackathonul media a devenit deja o tradiţie, precizând că esenţa acestuia este de a aduna la un loc oameni diferiţi - jurnalişti, dezvoltatori IT, bloggeri, reprezentanţi ai societăţii civile, pentru a realiza împreună lucruri frumoase. „Acest eveniment, marca CJI, este o bună oportunitate pentru ca oamenii interesaţi de inovaţii să genereze idei, care să ne ajute să avem un spaţiu informaţional mai bun. Vă încurajăm să beneficiaţi la maximum de experienţa mentorilor, astfel încât duminică să avem 12 idei de proiecte foarte bune. Îmi exprim speranţa că juriul va avea mult de lucru pentru a selecta cele mai reuşite proiecte”, a spus Nadine Gogu.

Unul din mentorii ediţiei din acest an a hackathonului, Viorica Zaharia, preşedinta Consiliului de Presă, a evidenţiat faptul că în ultima perioadă spaţiul mediatic al Republicii Moldova a fost invadat de fake news, precizând că formele de manipulare şi propagandă devin tot mai diverse şi mai periculoase. „Din păcate, avem foarte mult gunoi informaţional, de acea, este de datoria noastră să ajutăm consumatorul de media să discearnă adevărul de manipulare şi să devină mai vigilent. Sunt convinsă că la finalul hackathonului vom pleca acasă cu idei şi soluţii care vor contribui la asanarea spaţiului informaţional, ajutând astfel consumatorul de presă să fie mai educat din punct de vedere media”, a spus Viorica Zaharia.
 
Cele 12 echipe concurente sunt: PythonPlato, JavaKierkegaard, Veernews, Centrul Media pentru Tineri, Social media, Elerix, MOMO, Spherlab, HighFive, DotPy, Hype Mode Media, InstaNews Builders.
 
Tema ediției din acest an a hackathonului este educația media, prin urmare, participanții au misiunea de a elabora aplicații web sau mobile, precum și alte instrumente IT, care să ajute consumatorii media să-și dezvolte spiritul critic, să filtreze informația și să depisteze mai ușor manipularea.
 
În acest sens, participanții vor beneficia de consultanța și expertiza mentorilor locali și internaționali. Echipa de mentori din Republica Moldova este reprezentată de Ruslan Mihalevschi, redactorul-şef al publicaţiei independente regionale „SP” din Bălți, Viorica Zaharia, preşedinta Consiliului de Presă, Sorina Ştefârţă, directoarea Şcolii de Studii Avansate în Jurnalism, Dona Şcola, cofondatoarea Generator Hub şi a Asociaţiei DNT, Victor Spânu, cofondatorul start-up-urilor Pandametrix şi Anabot, câştigătorul a două ediţii precedente ale hackathonului, Gheorghe Pisarenco, dezvoltator web.
 
Experții străini vin din Germania - Daniel Seitz, profesor de media, Olga Kisselmann, manager pentru inovaţii în grupul de cercetare şi cooperare a Deutsche Welle, Marcus Bösch - jurnalist, lector, antreprenor şi cofondator al Studioului de realitate virtuală „Vragments”, Charlotte Krickel, expertă în educația media.Mentorii vor avea și o serie de prezentări pe tema educației media, ajutând astfel echipele să dezvolte noile aplicații, care vor încuraja consumatorii de media să se informeze conștient și să evite manipularea.
 
La finalul celor trei zile de concurs, un juriu profesionist va desemna echipele câștigătoare. În acest an, în funcție de complexitatea proiectelor propuse, vor fi oferite două categorii de premii pentru învingători: 2 granturi a câte 4000 de dolari și 3 granturi a câte 3000 de euro.
 
A patra ediție a Hackathonului media „Puterea a cincea” este organizată de Centrul pentru Jurnalism Independent în cadrul proiectelor „Consolidarea  libertății de opinie în Republica Moldova”, cu susținerea Deutsche Welle Akademie și finanțat de Ministerul Federal pentru Cooperare Economică și Dezvoltare din Germania și „Mass-media în sprijinul democrației, incluziunii și responsabilității în Moldova (MEDIA-M)”, finanțat de USAID și implementat de Internews.