Eşti aici

CCA a propus pentru consultări publice Regulamentul privind alegerea măsurătorului de audiență tv

14 Februarie 2018
1066 de afişări
Consiliul Coordonator al Audiovizualului (CCA) a elaborat un proiect de Regulament privind procedura de organizare și desfășurare a licitației pentru alegerea unei companii care va măsura cotele de audiență a radiodifuzorilor. Experții media salută inițiativa și cred că alegerea unui măsurător credibil este absolut necesară pentru stabilirea relațiilor corecte între toți jucătorii de pe piața publicitară. 

Potrivit proiectului, de organizarea licitației se va ocupa o comisie specială, formată din 15 membri – 5 dintre care vor fi desemnați dintre membrii CCA, 5 din partea radiodifuzorilor cu cea mai mare cotă de audiență și 5 vor reprezenta agențiile de publicitate, casele de vânzări și clienții de publicitate cu cea mai mare cifră de afaceri. Comisia de licitație va selecta un agent economic ce se va ocupa, timp de cinci ani, de măsurarea audienței pe piața media. Propunerile pe marginea proiectului vor fi recepționate de CCA până la 1 martie.
 
Președintele CCA, Dragoș Vicol, a precizat, în cadrul ședinței din 12 februarie curent, că stabilirea unui astfel de regulament este o obligativitate a regulatorului, stabilită în Codul Audiovizualului. Legea stipulează că  „măsurarea cotelor de audiență se efectuează de către o companie selectată în baza unei licitații transparente, cel puțin o dată la 5 ani, conform procedurilor și condițiilor stabilite printr-un regulament aprobat de Consiliul Coordonator al Audiovizualului”.
 
Expertul media Ion Bunduchi este de părere că acest regulament este absolut necesar. Acesta intenționează să propună ulterior mai multe sugestii de îmbunătățire a proiectului, atât privind componenta comisiei de licitație, cât și  modalitatea de adoptare prin vot a deciziilor în cadrul comisiei.
 
„Ceea ce trebuie sa înțelegem cu toții e că măsurarea audienței este extrem de importantă pentru încetățenirea unor practici bune în afirmarea relațiilor de piață (nu de bazar, ca acum) pe segmentul mediatic. Am să repet ceea ce am spus și cu alte ocazii: un măsurător al audienței este „a doua bancă națională”. Banca determină cu exactitate cât costă un dolar; măsurătorul audienței - cât costă un GRP (puncte de audiență , adică Gross Rating Point – GRP – n.n.). Altfel spus, măsurătorul trebuie să dea „verdicte”, pe care să le recunoască toate părțile interesate și, în primul rând, furnizorul de publicitate (cel care plătește pentru „marfă”) și difuzorul de publicitate (cel care vinde „marfa” - auditoriul). Dinspre această zonă vine responsabilitatea pentru un regulament pe potrivă”, a afirmat Ion Bunduchi pentru Media-azi.md.
 
De menționat, că în prezent în Republica Moldova activează o singură întreprindere care efectuează măsurarea audienței tv - TV MR ML, reprezentant oficial al companiei AGB Nielsen Media Research.

Sursa foto: Mold-street.com