Eşti aici

Campania CJI „STOP CONCENTRARE!” continuă

15 Mai 2017
437 de afişări
Jurnalistul și redactorul-șef al Publika TV, Oleg Cristal, este noul proprietar al posturilor de televiziune „Canal 2” și „Canal 3”. O cerere în acest sens a fost analizată și adoptată în cadrul ședinței din 12 mai curent a Consiliului Coordonator al Audiovizualului (CNA). Anterior, cele două posturi s-au aflat în proprietatea președintelui Partidului Democrat, Vladimir Plahotniuc.

Potrivit modificărilor operate, în martie 2017, la Codul audiovizualului existent și care au intrat în vigoare la 14 aprilie anul curent, o persoană fizică sau juridică nu poate deține mai mult de două licențe într-o unitate teritorial-administrativă.

În acest context, portalul Media Azi revine la problema concentrării mass-media și invită jurnaliștii și experții să se expună pe marginea eficienței/ineficienței schimbării legislației. Invitații rubricii vor răspunde la întrebarea: Va diminua modificarea dată fenomenul concentrării pe piața audiovizuală din R. Moldova?

Viorica Zaharia, președinta Consiliului de Presă: „Să vedem dacă, la „Canal 2” și „Canal 3”, schimbarea proprietarului a avut loc cu-adevărat”

La 30 martie 2017, când Parlamentul a votat, referitor la Codul audiovizualului, modificarea ce prevede această măsură anti-concentrare, în știrile grupului GMG s-a transmis: „O persoană va avea dreptul să aibă în proprietate cel mult două licențe de televiziune și două de radio. Prin urmare, președintele Partidului Democrat din Moldova, Vlad Plahotniuc, va trebui să renunțe la cele patru televiziuni pe care le deține”. Mă întrebam, atunci, de ce oare reporterii pe care îi plătește Vlad Plahotniuc au pus această frază în textul lor, fără să-și întrebe patronul (cum ar fi fost normal, deoarece este una dintre părțile vizate) dacă între-adevăr va renunța la licențe și ce planuri ale legat de cele două televiziuni.

„Suspansul” a durat până vinerea trecută, când am aflat că două dintre cele patru televiziuni parcă au plecat, dar de fapt nu au plecat din Grupul GMG, pentru că au ajuns proprietate a jurnalistului Oleg Cristal, care muncește la Publika TV din 2009 și care, de câteva luni, îi este consilier de imagine lui Vladimir Plahotniuc.

Întrebarea care se pune astăzi este dacă schimbarea proprietarului a avut loc cu-adevărat. Vom putea deduce acest lucru, foarte rapid, din conținutul editorial al posturilor „plecate” din trust, care ar trebui să fie altul de acum încolo. Adică, ar trebui să nu mai vedem același conținut al unei știri la toate cele patru canale TV, vox-uri pro-Guvern și pro-uninominal luate cu patru microfoane diferite, dar selectate după mesajul loial, aceiași invitați la talk-show-uri care spun și apără aceeași idee. Acesta este, de fapt, rostul desconcentrării proprietății media - să existe pluralism și diversitate de abordare. Dacă nu vom vedea toate acestea (și înclin să cred că va fi așa), ne vom convinge că, încă o dată, legea în Republica Moldova s-a respectat formal, desconcentrarea fiind mimată.