Eşti aici

CA s-a autosesizat la solicitarea CJI de a monitoriza și a sancționa posturile tv care difuzează informații manipulatoare

30 Iulie 2019
341 de afişări
Consiliul Audiovizualului (CA) a sancționat, în cadrul ședinței publice din 29 iulie, cu amendă de 5.000 de lei postul public de televiziune Moldova1 și de câte 10.000 de lei posturile de televiziune NTV Moldova, Prime, Publika TV, Canal 2, Canal 3, Orhei TV și Televiziunea Centrală. Totodată, membrii CA au avertizat public posturile Pro TV Chișinău și TV8. Amenzile au fost acordate după ce Centrul pentru Jurnalism Independent| (CJI) a solicitat CA să monitorizeze posturile TV care difuzează informații manipulatoare și să aplice sancțiuni în cazul în care va constata încălcări de legislație.

Sancțiunile au fost aplicate de CA în urma examinării raportului propriu de monitorizare a principalelor buletine de știri ale posturilor de televiziune: Moldova 1, NTV Moldova, Prime, Publika TV, Canal 2, Canal 3, PRO TV Chișinău, TV8, Jurnal TV, Orhei TV și Televiziunea Centrală, la capitolul reflectării evenimentelor social-politice din perioada 07-14 iunie 2019.

Monitorizarea realizată de instituția de reglementare în audiovizual a confirmat că majoritatea radiodifuzorilor nu respectă prevederile articolului 13 al Codului serviciilor media audiovizuale, care, în punctul 6, lit. a/ stipulează, între altele, că în cadrul programelor audiovizuale de știri și de dezbateri, de informare în probleme de interes public, de natură politică, economică, socială sau culturală trebuie să fie respectate asigurarea imparțialității, echilibrului și favorizarea liberei formări a opiniilor.

Postul public Moldova 1, de exemplu, a comis încălcări cu privire la formarea liberă a opiniilor, atestate în două subiecte difuzate în perioada respectivă. În unul din ele era vorba de imaginile video plasate în spațiul public de la întâlnirea președintelui Igor Dodon cu liderul democraților de atunci, Vlad Plahotniuc, care ar fi discutat planul de federalizare a Republicii Moldova. Postul nu a solicitat și opiniile celor doi politicieni care apar în materialul video.

La postul de televiziune NTV Moldova au fost atestate opt subiecte problematice, în care nu au fost citate toate părțile vizate. Orhei TV  și Televiziunea Centrală au încălcat prevederea respectivă de asemenea în cadrul a opt subiecte. La PRIME TV s-au constatat încălcări similare în 17 subiecte, la Publika TV în cadrul a 19 subiecte, iar la Canal 3 și  PRO TV Chișinău – în trei subiecte.

Practic, din cele 11 posturi tv monitorizate de CA, nu a fost sancționat doar Jurnal TV, la care nu au fost atestate încălcări. Totuși, în aceeași ședință postul respectiv s-a ales cu o amendă de 10.000 de lei pentru încălcarea altei decizii a CCA -  „Cu privire la clasificarea programelor audiovizuale în scopul protecției copiilor”.

De menționat că postul de televiziune Accent TV nu a fost supus monitorizărilor de către CA, deși acest radiodifuzor a figurat în lista posturilor monitorizate de CJI. De altfel, membra CA Olga Guțuțui afirma pentru un post de televiziune că la Consiliu a fost depusă o cerere din partea Accent TV, privind modificarea grilei de emisie, iar pe piața media se discută despre faptul că Pervîi Kanal din Federația Rusă ar putea trece de la Prime TV, care aparține lui Vlad Plahotniuc, la Accent TV, afiliat socialiștilor. 

Amintim că raportul de monitorizare al CJI cu tema Elemente de propagandă, manipulare informațională și încălcare a normelor deontologiei jurnalistice în spațiul mediatic autohton (1 aprilie-30 iunie 2019)”, lansat în luna iulie, scotea în evidență nereguli similare în activitatea instituțiilor media monitorizate - amestecul dintre fapte și opinii, prezentarea selectivă a faptelor și a declarațiilor, neasigurarea dreptului la replică persoanelor vizate în știri etc.

Sursa Foto: Moldova 1