Eşti aici

CA a avertizat public opt posturi de televiziune afiliate politicienilor, pentru că au încălcat legislația privind reflectarea campaniei electorale

18 Februarie 2019
689 de afişări
Membrii Consiliului Audiovizualului (CA) au avertizat public, în cadrul ședinței din 15 februarie, opt posturi de televiziune pentru că au reflectat necorespunzător începutul campaniei electorale. Posturile Prime TV, Publika TV, Canal 2, Canal 3, Accent TV, NTV Moldova, Orhei TV și Televiziunea Centrală au fost sancționate în urma examinării primului raport de monitorizare al CA. Autoritatea a monitorizat în total 13 posturi de televiziune, perioada primului raport fiind 25 ianuarie – 3 februarie 2019.
Moldova 1, Jurnal TV și RTR Moldova au fost atenționate pentru abateri mai mici.

Doar două posturi de televiziune - TV8 și Pro TV Chișinău - au avut un comportament ireproșabil, susțin membrii CA.

Potrivit rezultatelor monitorizării, atât prin volumul de timp acordat, cât și prin oferirea conotației pozitive, posturile Prime TV, Publika TV, Canal 2 și Canal 3 (afiliate liderului PD) s-au axat pe reflectarea campaniei desfășurate de către Partidul Democrat.

Posturile Accent TV și NTV Moldova (afiliate PSRM) au oferit cel mai mult timp Partidului Socialiștilor, oferind știrilor sau emisiunilor despre această formațiune conotație pozitivă. Evenimentele și declarațiile reprezentanților Partidului politic Șor, în schimb, au fost plasate în preponderență în context negativ.

Pe de altă parte, posturile Orhei TV și Televiziunea Centrală (afiliate Partidului Șor) au oferit cel mai mult spațiu lui Ilan Șor și formațiunii pe care o conduce politicianul-businessman. Aceste două posturi au mediatizat, la rândul lor, în context negativ declarațiile și evenimentele candidaților Blocului electoral ACUM.

Totodată, susțin membrii CA, cele opt posturi nu au asigurat în unele subiecte cu tentă electorală prezentarea principalelor puncte de vedere ale opoziției, încălcând astfel prevederile din Codul serviciilor media audiovizuale: „asigurarea imparțialității, echilibrului și favorizarea liberei formări a opiniilor, prin prezentarea principalelor puncte de vedere aflate în opoziție, în perioada în care problemele sunt în dezbatere publică”.

De asemenea, la prezentarea sondajelor de opinie, posturile de televiziune Moldova 1, Prime TV, Publika TV, Canal 2, Canal 3, Accent TV, NTV Moldova, Pro TV, RTR Moldova au omis să precizeze cine a comandat măsurările, precum și sursa de finanțare ale acestora.
Olga Guțuțui, unul dintre membrii CA, a declarat în cadrul ședinței că o parte din televiziunile monitorizate pot fi comparate cu „departamente de comunicare ale staff-urilor electorale”. Ea i-a îndemnat pe jurnaliștii de la cele opt posturi să uite cine sunt patronii lor și să furnizeze informații de calitate consumatorilor de produse media.

Între timp, Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) și Asociația Presei Independente (API) au lansat până în prezent trei rapoarte (I, II, III) de monitorizare a 12 posturi de televiziune și 16 portaluri și ziare. Cel de-al patrulea raport va fi lansat miercuri, 20 februarie.

Citiți și: Alegerile parlamentare din 2019: politicieni cu afaceri în mass-media și jurnaliști care se vor la putere