Eşti aici

Barometrul Opiniei Publice: Sursele principale de informare a cetățenilor din Republica Moldova sunt televiziunea și Internetul

02 Ianuarie 2020
1425 de afişări
Cetățenii au cea mai mare încredere în sursele mass-media din Moldova, potrivit ultimului Barometru al Opiniei Publice (BOP), pentru luna decembrie 2019. Pe locul doi se situează presa din Uniunea Europeană (UE), iar la o distanță mai mică de aceasta se află și mass-media din Rusia. Raportul a fost lansat, pe 30 decembrie, de către Institutul de Politici Publice (IPP).

Astfel, potrivit răspunsurilor, mass-media moldovenească este cotată cu încredere de circa 60% dintre respondenți, iar cea din UE de circa 50%. Foarte aproape de presa europeană se află și mass-media din Rusia la acest capitol cu circa 48%, iar România are puțin peste 40%.

În același timp, cea mai mare neîncredere se manifestă față de sursele mass-media din Rusia – peste 40% și cele din România – circa o treime.


Sursa: BOP.

Potrivit sondajului, cele mai importante surse de informare în Republica Moldova sunt televiziunea (49.4%) și Internetul (33.8%). Pe locul trei vine radioul cu 5.2%, iar alte surse sunt mai puțin importante.


Sursa: BOP.

Totodată, la capitolul încrederii în surse de informare, respondenții au răspuns că cea mai mare încredere au în televiziune (29,9%). La acest capitol, din sursele mass-media, radioul (5,5%) a depășit Internetul, care deși reprezintă o sursă din care se informează foarte mulți moldoveni, totuși este principala sursă de încredere doar pentru 3.5%. „Respectiv, în societatea din Republica Moldova există divergențe majore între canale de informare și nivelul de încredere în respectivele canale”, se menționează în raport.


Sursa: BOP.

Ca prima opțiune de informare, pe primul loc este postul Moldova 1 (26%), dar în cazul în care se însumează toate opțiunile, atunci postul Prime acumulează aproape 50%, depășind la acest capitol Moldova 1 (43%). Pe locul trei urmează Jurnal TV, ulterior PRO TV. Postul Publika TV este menționat sub 5% ca principalul post TV de informare, dar este un post important ca a doua și a treia opțiune, însumând peste 25%, comparativ cu Pro TV. Posturile RTR Moldova și NTV Moldova au câte 17-18% fiecare ca sumă a principalelor trei opțiuni.


Sursa: BOP.

La capitolul site-uri informaționale, respondenții au menționat atât surse media, cât și rețele de socializare. Pe primul loc e Kp.md (Komsomoliskaia Pravda) – 13% - ca prima opțiune și 27% ca sumă a principalelor trei opțiuni. Urmează Unimedia.md – 15% (suma la trei opțiuni), Protv.md (13%).

Autorii BOP susțin că menționarea rețelelor de socializare „denotă că o parte din cetățeni se informează direct din aceste rețele, fără a cunoaște de fiecare dată sursa informațiilor sau faptul că se informează în așa mod din mai multe surse, fără a acorda o importanță mai mare uneia sau alteia”.

Totodată directorul programului IPP Arcadie Barbăroșie a adăugat, la conferința de lansare a BOP că, pentru comparație, în luna ianuarie 2019, la întrebarea cu privire la trei site-uri cele mai importante de informare, respondenții indicau Facebook cu circa 61%, Odnoklassniki cu circa 42%, iar Mail.ru cu aproape 18%. Barbăroșie nu exclude că respondenții ar fi înțeles greșit întrebarea și vor verifica la următorul sondaj variațiile răspunsurilor la aceasta întrebare.

Sondajul sociologic  Barometrul Opiniei Publice a fost efectuat în perioada 7-23 decembrie 2019, pe un eșantion de 1187 de respondenți din Republica Moldova, cu excepția raioanelor din stânga Nistrului. Sondajul a fost efectuat de compania Date Inteligente la comanda IPP.