Eşti aici

Alegerile parlamentare din 2019: politicieni cu afaceri în mass-media și jurnaliști care se vor la putere

16 Ianuarie 2019
698 de afişări
O parte din televiziunile și posturile de radio din Republica Moldova rămân controlate de politicieni, candidați la alegerile parlamentare ce se vor desfășura în februarie. O confirmă declarațiile de avere pe care aceștia le-au prezentat Comisiei Electorale Centrale la înregistrarea în cursa electorală pe circumscripția națională. Media Azi a analizat declarațiile proprietarilor și administratorilor instituțiilor media care, oficial, se află în „buzunarul” politicienilor. Niciunul dintre ei nu a indicat în documente că ar fi obținut dividende din afacerile pe care le au în mass-media.

PD

Vladimir Plahotniuc, liderul PD, primul candidat în lista formațiunii sale, deține în continuare cele mai multe instituții mass-media, prin intermediul companiilor General Media Group Corp. și General Radio Group INC, unde are o cotă-parte de 100%. General Media Group Corp. are licențe de emisie pentru posturile de televiziune Prime TV și Publika TV, iar General Radio Group INC pentru posturile de radio Muz FM și Publika FM. Potrivit declarației de avere a politicianului, prima are o valoare de cumpărare de 42 de milioane de lei, iar cea de-a doua de cinci milioane de lei. Președintele PD nu a indicat în declarație dividende din afacerile în domeniul mass-media.

Vladimir Plahotniuc a fondat aceste firme în 2015, când a trecut pe General Media Group Corp. patru televiziuni: Prime, Publika, Canal 2 și Canal 3. Posturile de radio - Muz FM, Publika FM și Maestro FM – au trecut în proprietatea General Radio Group INC. Până atunci, cele șapte instituții erau gestionate de firme off-shore. El a operat aceste schimbări odată cu intrarea în vigoare a modificărilor la Codul Audiovizualului, care obligau radiodifuzorii privaţi să declare cine sunt adevăraţii proprietari ai posturilor. În 2017, candidatul democrat a cedat două posturi de televiziune din cadrul holdingului media pe care îl deţine. Canal 2 şi Canal 3 au trecut din proprietatea General Media Group Corp. în posesia companiei Telestar Media, fondată de jurnalistul Oleg Cristal. Maestro FM este acum gestionat de Media Content Distribution SRL, firmă fondată în 2016 de Lilian Buștiuc. Deși au proprietari diferiți, adresa tuturor acestor instituții este în continuare strada Ghioceilor 1, din sectorul Buiucani al Capitalei.

Președintele de onoare a Partidului Democrat, Dumitru Diacov se află pe locul 10 în lista de partid pentru alegerile parlamentare din 24 februarie. Acesta a indicat în declarație că este jurnalist de profesie. Diacov susține că, timp de doi ani, a câștigat peste 354.000 de lei din salariul de deputat.

PSRM

Schimbări nu sunt nici în cazul instituțiilor afiliate socialiștilor. Corneliu Furculiță, candidatul cu numărul 13 în lista PSRM, deține în continuare 100% cotă-parte la Exclusiv Media SRL, firmă care prestează servicii de publicitate, tipărește ziarul „Argumentî i Faktî”, gestionează NTV Moldova și THT Exclusive.

Soția deputatului este angajată a companiei Exclusiv Media. Potrivit declarației de avere a deputatului, în 2017 ea a avut un salariu de 204.000 de lei, iar în 2018 – 216.625 de lei. Declarația de avere a președintelui Igor Dodon pentru anul 2017, prezentată la Autoritatea Națională de Integritate, arată că și soția sa, Galina Dodon, este angajată a acestei companii, obținând un salariu de peste 280.000 de lei.  

Administratorul Exclusiv Media SRL este Petru Burduja, care, la fel, candidează pe lista PSRM, ocupând locul 21. La ambele televiziuni Burduja activează în calitate de administrator la Exclusiv TV și NTV Moldova. Potrivit declarației de avere, Petru Burduja a avut în anul 2017 venituri de 81.000 de lei din salariul de la Exclusiv Media, iar în anul 2018 – acestea au fost de 180.520 de lei.

Potrivit declarației de avere a candidatului, Petru Burduja mai deține 50% cotă de participare în publicația periodică Ziarul Panorama SRL (valoarea de cumpărare – 957.388 de lei). La rubrica investiții directe acesta susține că a oferit firmei un împrumut de jumătate de milion de lei.

PSRM are în lista de candidați și un reporter de la Accent TV – Elena Vîjga. Postul Accent TV este gestionat de Telesistem TV SRL, firmă administrată de jurnalistul Stanislav Vîjga, care anterior a donat bani pentru PSRM. Telesistem TV se află în proprietatea Media Invest Service, fondată de Vadim Ciubara, despre care RISE Moldova a scris că ar fi unul dintre consilierii „din umbră” ai lui Igor Dodon.  

Partidul Șor

Lista Partidului Șor arată conexiuni cu piața mass-media prin intermediul jurnalistului Dumitru Chitoroagă, candidatul cu numărul 43. El administrează cele două posturi de televiziune afiliate lui Ilan Șor: Orhei TV și Televiziunea Centrală, lansate în noiembrie. Ambele televiziuni, oficial, sunt deținute de Rita Țvik biografa vieții lui Miron Șor, tatălui lui Ilan Șor, prin intermediul companiei Media Resurse.

Potrivit declarației de avere și interese personale, Chitoroagă arată un salariu de doar 12.000 de lei de la compania Media Resurse SRL. 238.106 lei i-a obținut de la Agenția Internațională de Informații Rossia Segodnea, conducătorul căreia este Vladimir Novosadiuc, soțul Ritei Țvik. Liderul formațiunii, Ilan Șor, oficial nu deține proprietăți în domeniul mass-media.

În lista partidului mai apar și alți jurnaliști. Nina Dimoglo ocupă locul 13. În declarația de avere, ea arată că este angajata Mediamax TV, fondată de Marcel Darie.

Printre candidații formațiunii Șor se autoidentifică drept jurnalist și Valerii Klimenko.

Blocul ACUM

Și în lista Blocului electoral ACUM apar doi candidați care au indicat la rubrica privind profesia că sunt jurnaliști. Este vorba despre Ion Terguță, care anterior a executat funcția de director al Reprezentanţei Naţionale a Republicii Moldova a TRCI „MIR”, și Angela Munteanu-Pojoga.

Ion Terguță a indicat în declarație că a obținut, în ultimii doi ani, de la Media Alternativa, care administrează TV8 (unde a ocupat funcția de director pentru o perioadă scurtă - n.r.), de la Asociaţia obştească „Sănătate pentru Tineri” și de la PLDM peste 686.000 de lei.