Eşti aici

Studiu de caz. Eliberarea din arest a „grupului Petrenco”: argumentul emoției în locul informației obiective, etichetare și tendențiozitate

La 22 februarie 2016 Judecătoria sectorului Râșcani din municipiul Chișinău i-a eliberat din arest în izolator și i-a plasat în arest la domiciliu, sub „garanția deputaților socialiști”, pe șase participanți la un protest organizat în luna septembrie 2015 în fața Procuraturii Generale, între care și fostul deputat Grigore Petrenco.

Jurnal TV a difuzat o știre de circa patru minute, intitulată „Grupul Petrenco, în arest la domiciliu”, în care au răsunat acuzații la adresa democratului Vad Plahotniuc, chiar dacă aparent acesta nu are legătură cu subiectul. La construcția știrii a fost încălcat principiul echilibrului: s-a dat prioritate unor surse în defavoarea altora. Autorul a inclus două inserturi din declarațiile lui Grigore Petrenco, două din spusele avocatei grupului, Ana Ursachi, unul din declarația lui Igor Dodon și un insert din declarațiile unui „fost coleg de partid” al lui Petrenco, Alexandr Petcov. Toți au exprimat una și aceeași opinie – grupul trebuia eliberat mai devreme -, iar doi dintre vorbitori au acuzat justiția că a acționat „la comanda lui Vlad Plahotniuc”. Ana Ursachi a vorbit în ambele declarații despre faptul că judecătorii ar fi „în captivitatea lui Plahotniuc”, iar Alexandr Petcov a spus că eliberarea ar fi fost regizată de „Plahotniuc și acoliții săi” și l-a învinuit pe Igor Dodon că „a acceptat să facă jocul acestuia”.

Contrar normelor deontologice, acuzațiile lui Alexandr Petcov la adresa lui Igor Dodon nu au fost contrabalansate cu reacția celui vizat. Cât privește o reacție din partea lui Vlad Plahotniuc, autorul a menționat că acesta nu a răspuns la telefon.

Faptul că jurnaliștii au acordat, în ştire, un spațiu important pentru acuzațiile la adresa lui Plahotniuc și nu au făcut demersuri suficiente ca să afle realitatea obiectivă – cum ar fi să îl întrebe pe Igor Dodon de ce garanția nu a fost depusă mai devreme, în cele șase luni de când „grupul Petrenco” se află în arest, ci abia în ziua în care deținuții urmau să se întâlnească cu raportorii Adunării Parlamentare a Consiliului Europei, așa cum acuză în declarația sa însuși Petrenco, – vorbeşte despre aceea că, pe lângă informare, ştirea dată a avut şi scopul de a oferi tribună pentru lansarea acuzațiilor la adresa lui Plahotniuc. Astfel, știrea a fost transformată într-un produs tendențios, construit după tehnici apropiate de cele ale manipulării, nu ale jurnalismului obiectiv.

Publika TV a tratat subiectul sumar, printr-o știre cu titlul „Igor Dodon, garantul liderului „Antifa”. Grigore Petrenco va sta în arest la domiciliu”, în care a folosit imagini preluate de pe pagina de Facebook a liderului socialist și din care au lipsit detalii relevante, cum ar fi cel privind planificata vizită la penitenciar a raportorilor Adunării Parlamentare a Consiliului Europei sau răspunsul la întrebarea de ce anume acum socialiștii depun garanție pentru cei șase arestați. În schimb, în text s-a repetat în câteva rânduri expresia „mișcare extremistă”, pe care ar conduce-o Petrenco. Așa cum autorii nu oferă altă informație despre această mișcare, telespectatorii rețin doar faptul că aceasta este una extremistă, noțiune ce se poate asocia cu „pericol”, „ură”, „violență”. Astfel, eliberarea din arest, care ea însăși este un prilej informațional pentru o știre, a fost prezentată în combinație cu etichetarea personajului central, procedeu al cărui consecință este crearea de antipatie și respingere. Eticheta „mișcare extremistă” nu este nici probată și nici necesară în știre, de vreme ce Petrenco și colegii săi sunt învinuiți de dezordini în masă și nu de activități cu caracter extremist.

Pe site-ul Accent TV subiectul a fost tratat în trei știri: „Deputații socialiști cer, pe propria răspundere, eliberarea grupului Petrenco”, „Grupul Petrenco a fost eliberat sub garanția deputaților socialiști”, „Dodon: eliberarea deținuților politici este încă un pas spre victorie”. Astfel, Igor Dodon și deputații socialiști au fost prezentați ca eroi pozitivi care luptă pentru eliberarea „deținuților politici”, dar reporterii au omis să solicite o reacție la acuzațiile aduse de însuși cel eliberat, care a spus că eliberarea este o încercare de a-i feri pe membrii grupului de întâlnirea cu raportorii Adunării Parlamentare a Consiliului Europei. Jurnaliștii nu l-au întrebat pe Igor Dodon de ce anume acum a solicitat eliberarea, în condițiile în care Petrenco și colegii acestuia se află în arest de jumătate de an. În schimb, în una dintre știri, a fost citat un mesaj emoționant scris de Igor Dodon pe Facebook: „Astăzi acești băieți vor fi acasă, alături de rude și de persoanele apropiate. Își vor îmbrățișa mamele, soțiile și copiii. Vor lua cina împreună cu apropiații lor. Pentru prima dată după jumătate de an copiii în sfârșit își vor vedea tații. Este principalul nostru succes pentru ziua de astăzi”. În acest mod, s-a recurs la „argumentul sentimentului”, care este un procedeu de manipulare ce face apel la afectivitate pentru a conferi mai multă credibilitate unui mesaj în detrimentul prezentării informației obiective și de natură rațională.

Viorica Zaharia

_____________

Articolul a fost realizat în cadrul Campaniei media împotriva informaţiei false şi tendenţioase – STOP FALS!, desfăşurată de Asociaţia Presei Independente (API), Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) şi Asociația VIP a Telejurnaliștilor Independenți din Moldova (ATVJI).

 

Multimedia